Rulltårta med rabarberkompott och bakad text.

Visst är det härligt med midsommar och att få vara tillsammans med goda vänner. Den här helgen har vi varit i Dala Floda som ligger i västerdalarna.
Våra bästa vänner har sin stuga där och vi har följt med dem dit nästan varje sommar i 20 år. 
I år gjorde jag en rulltårta i all enkelhet som jag tog med mig. Jag piffade till den lite och gjorde texten Dala Floda mitt på. Det går säkert att göra den finare än vad jag gjorde med fina mönster och olika färger. Men så här blev min.




Dekorsmet:

1 äggvita
40 g vetemjöl
30 g socker
30 g rumsvarmt smör
Hushållsfärg

Rulltårta:

3 ägg
1 1/2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Fyllning:

5oo g rabarber
1 dl syltsocker
Finrivet skal från 1/2 citron
1/2 vaniljstång eller 1/2 tsk äkta vaniljpulver

Börja med rabarberkompotten:

Skölj och ansa rabarbern och skär i tunna skivor.

Lägg i kastrull tillsammans med sockret.

Tvätta citronen och riv fint skalet från halva citronen och tillsätt i rabarbern.

Snitta vaniljstången och skrapa ur fröna. Tillsätt frön och stång i rabarbern.

Koka på svag värme i ca 15 minuter, tillsätt eventuellt några droppar vatten om det skulle behövas.

Kyl ner.

Skulle den kännas för lös när den kallnat så tillsätt ca 2 msk marsanpulver för att få en fastare konsistens.

Gör sedan så här:

Sätt ugnen på 250 grader.

Rör i hop ingredienserna till dekorsmeten till en slät smet.

Färga med några droppar hushållsfärg. Vill du ha fler färger så dela upp smeten i olika små skålar.

Täck en plåt med bakplåtspapper.

Fyll en liten spritspåse med litet hål eller smal tyll och spritsa mönstret på bakplåtspappret.

Om du ska skriva en text som jag gjorde så tänk på att den blir spegelvänd sedan, så skriv på pappret med en penna och vänd sedan på pappret så blir det lättare.



Ställ sedan i plåten i frysen i 10 minuter.

Gör under tiden smeten till rulltårtan:

Vispa ägg och sockret på medelhastighet  i maskin 10 minuter.

Blanda i hop mjölet, vaniljsockret och bakpulvret i en bunke. 

Sikta ner mjölblandningen i äggvispet och blanda ner det med en slickepott.


Tag fram plåten ur frysen och bred försiktigt ut smeten över plåten och ditt mönster eller text.

Ställ den  mitt i ugnen och grädda i ca 5 minuter. Passa den noga, går den för länge då blir den svår att rulla.

Låt den sedan svalna.

Vänd den sedan så att mönstret/texten kommer nedåt.

Bred på fyllningen och rulla sedan i hop tårtan med hjälp av bakplåtspappret.




Rulla in i pappret och förvara i kylen tills det är dags att servera den.



Jag spritsade grädde runt kanten och dekorerade med färska jordgubbar. 
Sedan hade jag lite extra jorgubbar och grädde i skål bredvid och det blev riktigt gott och somrigt.

Prova du också.

Lycka till!












Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning