Sommarkakor

Det bästa med den här sommaren är att man kan stå i köket och baka, utan att ha minsta dåligt samvete att man inte är ute i fin vädret.
Sedan att man är blek om benen kan man ju inte göra något åt. Mycket kan man påverka men vädret är en makt för sig.
Hur som haver så bakade jag små söta kakor i går, riktigt somriga med jordgubbsylt i mitten.



Ca  14 st kakor.

125 g rumsvarmt smör
1 dl socker
180 g vetemjöl, ca 3 dl
1/2 dl mandelmjöl  eller hasselnötsmjöl
ca 1 dl valfri sylt
Florsocker att pudra över


Gör så här:

Vispa rumsvarmt smör med sockret så det blir fluffigt.

Tillsätt vetemjöl och mandel / hasselnötsmjölet lite i sänder och arbeta snabbt i hop till en deg.

Linda in i plastfolie och lägg in i kylen 1 timme.

Sätt ugnen på 175 grader

Kavla ut degen, går lättast mellen två bakplåtpappersark. Eller på silikonmatta och bakplåtspapper över. Den behöver inte kavlas lövtunt.

Tryck ut önskad form med en utstickare, typ pepperkaksform.


Lägg dem försiktigt på en bakpappersklädd plåt.

Tryck ut hål i hälften av kakorna när de ligger på plåten.

Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 12 minuter.

Låt kakorna svalna på plåten och lyft över på galler efter de har stelnat.

När de har kallnat helt så klicka på lite god sylt. Jag använde min hemgjorda jordgubbsylt som jag bara kokat jordgubbar med syltsocker och mixat till en slät sylt.

Lägg därefter på delen med hål och tryck ihop.

Pudra lite florsocker över med hälp av en tesil.





Visst blev de söta!

Riktigt goda och kan muntra upp vilken själ som helst.

Prova du med.

Lycka till!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning