Persiljejärpar med ugnsrostade grönsaker

God och vällagad mat är det bästa som finns, med snabb följd av hembakat.
I dag gjorde jag persiljejärpar, och i stället för att steka dem i stekpannan så körde jag dem direkt i ugnen.
Mycket mindre jobb, särskilt om man gör till många.
Gott blev det också så jag skrev ner hur jag gjorde så du kan göra lika gott hemma hos dig.


Ca 5 portioner

Järpar ca 25 st 

800 g köttfärs
1-2 lökar
1/2 - 1 dl fryst eller färsk hackad persilja
ca 2 msk örtagårdskrydda
2 ägg
salt
peppar

Sås

1 lök
1 msk tomatpure
1 köttbuljongtärning
1 msk fond 
3 dl vatten
3-4 dl grädde
peppar

Rostade grönsaker


Ett blomkålshuvud
3 morötter
ca 5-10 potatisar
olivolja
örtagårdskrydda
salt
coktailtomater

Gör så här.

Sätt ugnen på 225 grader

Ställ in en tom plåt i ugnen.

Blanda köttfärsen med kryddorna och persiljan.

Finhacka löken och stek den mjuk i lite smör eller olja.

Jag använde salladslök så jag tillsatte den rå direkt.

Knäck i äggen och arbeta ihop  till en smidig färs.

Smaka av med eventuellt mera kryddor.

Forma färsen till järpar med hjälp av handen och en matsked som du doppar i kallt vatten.

Tag fram den nu heta plåten från ugnen och ringla över lite olja.

Lägg järparna på den heta plåten och ställ in i ugnen ca 10 minuter.

Sås

Hacka löken och stek mjuk i lite smör/ olja

Tillsätt tomatpurén och fräs med en liten stund.

Lägg i köttbuljongtärningen och vattnet och fonden och låt stå och småkoka en stund.

Häll i grädden och tillsätt lite peppar och låt allt stå och småputtra minst 10 minuter.

Lägg i järparna och låt dem puttra i såsen på låg värme i minst 10 minuter.

Grönsakerna

Sänk ugnsvärmen till 175 grader.

Dela blomkålen i små buketter.

Dela potatisarna i mindre bitar om de är stora.

Skala morötterna och dela dem i mindre bitar.

Lägg dem i en stor bytta och ringla över olja och kryddor.

Blanda runt så allt får smak av oljan och kryddorna.

Lägg på en plåt och skjuts in i ugnen 30 - 40 minuter.

Lägg in tomaterna med de  andra grönsakerna de sista 20 minuterna.








Ät och njut lilla du.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning