Spenatsoppa med vaktelägg

Spenatsoppa är underskattat och något vi borde laga lite oftare tycker jag.
Jag hade fått ett gäng fina små vaktelägg av en vän, och ville njuta av dem tillsammans med något riktigt gott.
Det var någon som föreslog spenatsoppa på mitt Instagram och det nappade jag på direkt.
Oh my god så gott det blev.
Äldsta sonen var här och gav den 10 poäng.
Och då är han mästerkock själv så det var ett bra betyg.




4-5 portioner

1 gul lök
400 g spenat ( fryst eller färsk )
2 buljongtärningar ( grönsaks eller hönsbuljong)
1 l vatten
3-4 dl cremé fraich
150 g philadelphia ost (1/2 stor ask)

Kokta ägg
Strimlat stekt fläsk eller bacon

Gör så här:

Skala och hacka löken.

Stek den mjuk i lite smör i en kastrull.

Häll i spenaten och fräs med en stund.

Lägg i buljongtärningarna och slå på vattnet.

Låt allt småkoka i några minuter.

Tillsätt cremé fraichen och osten och koka på svag värme minst 10 minuter.

Smaka av med nymalen svartpeppar, salt och eventuellt lite muskot.

Strimla fläsket eller baconet och stek det knaprigt.

Låt det rinna av på ett hushållspapper.

Skala och dela de kokta äggen.

Häll soppan i en tallrik och strö över fläsket och lägg i ägghalvorna.




Så in i vassen gott.








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning