Chokladdoppad pistageglass

Sommaren är inte slut bara för att skolan har börjat.
Vilka härliga dagar vi har nu, och sköna varma sommarkvällar.
Jag fick lust att göra glass och den här gången hackade jag ner pistagenötter och det blev så himla gott.





Jag använde mina glassformar som jag inhandlat på Ikea.

Du behöver:

5 dl grädde 40%
En påse osaltade pistagenötter 30 g
En burk kondenserad mjölk
Grön livmedelfärg om man vill

Mörk choklad att doppa dem i.
En matsked neutral olja eller kokosfett för bättre glans.

Gör så här:

Vispa grädden tills det bildas toppar.

Häll ner den kondenserade mjölken och vispa så allt blir blandat.

Hack nötterna och blanda ner och färga eventuellt med lite grön hushållsfärg.

Skeda ner i glassformarna eller i en stor bytta om du hellre vill kula upp din glass.

In i frysen några timmar.


När glassen är helt frusen så hacka mörk choklad och smält i vattenbad.

(Vattenbad är en kastrull med kokande vatten och en värmetålig skål ovanpå )

Häll i lite olja eller kokosfett.

Häll den smälta choklade i ett smalt högt glas.

Tag fram glassarna ur frysen.

Spola dem hastigt med hett vatten så lossnar formarna från glassen.

Doppa dem i chokladen.

Låt dem rinna av lite och lägg dem sedan på ett fat med bakplåtspapper.

In med dem i frysen.

Se till att ha mycket choklad hemma, det går åt ganska mycket.





Sonen tyckte det var fett gott.

Då är det riktigt bra har jag lärt mig.

Prova får du se.

Lycka till!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning