Hallon och mörkchokladmoussetårta

God underbar morgon!

Min vecka har varit fantastisk på många vis, den har  varit intensiv, lite rörig, arbetsam och givande. Jag har börjat mitt nya jobb på en förskola här i Falun som öppnar på måndag nästa vecka.

Jag ska laga maten och ha ansvaret för köket och det ska bli så otroligt roligt.
Det blir nyöppning och  att få vara med från start känns extra roligt.

Mycket grejer behövs i ett kök och det återstår några detaljer som ska fixas nästa vecka, sedan är det klart att börja laga frukost, lunch och mellanmål till barnen.

Hur som helst så bjöd jag mina nya arbetskamrater på tårta i onsdags. Jag valde att göra en moussetårta som jag kunde göra färdig redan helgen innan, stoppa i frysen för att bara ta fram den dagen före och tina i kylskåpet.

Väldigt praktiskt och blir hur bra som helst att göra så.




Browniebotten:

120 g mörk choklad
100 g smör
2 1/2 dl socker
2 ägg
1 1/2 msk vaniljsocker
1 nypa salt
1 1/2 vetemjöl

Sätt ugnen på 175 grader

Hacka chokladen och smält i ett vattenbad tillsammans med smöret.

Tag bort från värmen och rör i sockret.

Rör i äggen ett i taget.

Rör ner vaniljsocker, salt och vänd ner mjölet.

Smörj en springform ca 22 cm i diameter och kläm fast en bit bakplåtspapper i botten

Häll i smeten och grädda mitt i ugnen ca 25 minuter.

Låt svalna på galler med bakduk över.

Vattenbad = kastrull med kokande vatten med en värmetålig skål över.



Hallonmousse:

350 g hallon
5 blad gelatin
150 g socker
5 dl grädde

Lägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten.

Väg upp hallonen och lägg i en kastrull tillsammans med sockret.

Låt koka minst 2 minuter om du har utländska frysta bär, enligt livsmedelsverkets rekomendationer.

Om man inte vill ha med kärnorna så silar man bort dem i en finmaskig sil. 

Krama ur vattnet ur gelatinbladen och rör ner dem ett och ett i det varma bärmoset.

Låt svalna.

Vispa grädden, hellre lite för lös än för hård.

Blanda grädden med hallonmoset med en slickepott.



Sätt i hop din nu diskade springform.

Kläm fast en bit bakplåtspapper i botten.

Lägg i din browniebotten.

Sätt gärna en bit bakplast runt kanten om du har, eller tag en bit OH plast eller styvare plastficka som du klipper till och tejpar i hop så den passar runt formen. 


Häll i hallonmoussen och släta till ytan. 

Ställ in i frysen ett tag tills moussen har stelnat något.





Kom i håg att sätta tejpen på utsidan och inte in mot tårtan. Det här gör man för att få en slät och fin mousse men det går utan också, men då bör man skära runt kanten med en kniv innan man lossar kanten på formen på den sedan färdiga tårtan.

Chokladmousse:

150 g mörk choklad
1/2 msk florsocker
3 dl grädde
3 äggulor


Hacka chokladen och smält den över ett vattenbad.

Tag bort från värmen och rör ner florsockret.

Vispa grädden fluffig.

Rör ner äggulorna ett i taget i den nu lite svala chokladen.

Vänd ner grädden lite i taget i choklad och äggsmeten.

Häll chokladmoussen över den nu stelnade hallonmoussen. 

Släta till ytan.

Plasta ordentligt och ställ in allt i kyl eller frys.

Gör tårtan dagen före om den ska förvaras i kylen, så är du säker på att den hinner stelna.

Om den ska förvaras i frysen så låt den tina i kylskåpet ett dygn innan den ska ätas.
Den håller sig i frysen flera veckor om den är ordenligt plastad.




En rejäl och vass kniv rekomenderas när man skär denna tårta.


Jag siktade över ett lager kakao och lade på macarons och riven choklad över.

Man kan garnera som man vill såklart och färska hallon skulle ha passat ypperligt.

Här nedanhittar du länken till steg för steg hur du gör macarons

http://lenaryhnellandersson.blogspot.se/2014/12/hur-jag-gor-macarons-steg-for-steg.html

Hoppas du kommer att gilla den.

Lycka till!









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning