Pippitårta till Elvira

I dag fyller världens bästa Elvira 3 år.
Hon är mitt första och enda barnbarn. Hennes älsklingsfärg är grön, så det blev färgen på hennes tårta.
När jag frågade för ett tag sedan vad hon ville ha på sin tårta så sa hon genast en grön elefant och en grön katt.
Jag modellerade dem och lade i en burk med lock. När jag sedan frågade vad hon önskade sig för present så var det Herr Nilsson mjukis hon önskade sig.
Hon älskar Pippi Långstrumpfilmerna fick jag veta så vi ändrade lite kvickt temat på tårtan.







Den är bakad på ljusa tårtbottnar

Fylld med hallonmousse och färska hallon.
Andra fyllningen var bananmousse som jag måste utveckla lite innan jag lägger ut receptet.
Spacklad med marängsmörkräm smaksatt med både hallon och choklad.
Täckt med sockerpasta och figurerna är modellerade i sockerpasta.
Bottnarna är penslade med citronsirap.

Till historien med den här tårtan är att min bananmousse som för övrigt blev väldigt god men alldeles för lös, gjorde så tårtan höll på att haverera totalt, så runt hela tårtan är en rulltårtebotten som jag stadgade upp med så inte den fyllningen skulle rinna ut. Det blev bra men dock en lite sne och ojämn tårta.

Men vad gör det om hundra år.

Hipp hipp hurra för Elvira som fyller 3 år i dag.

Jag älskar dig ❤




Den gröna elefanten och katten får hon bredvid som en liten bonus.

Och Herr Nilsson ligger inslagen i sitt paket.

Här kommer en bild från kalaset på självaste huvudpersonen.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning