Virans äppelkaka

  • Vilken fantastiskt fin höstmorgon vi har här i Falun i dag.
Jag satt och bläddrade i min gamla receptpärm och hittade ett recept som jag fått av min svärmor för länge sedan.

Hon finns inte med oss längre men hennes äppelkaka tänker jag dela med mig av till dig och hela världen, och den går inte av för hackor kan jag lova. 

En mycket god äppelkaka i all sin enkelhet.




Det här behöver du till en långpanna:

4 st ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl

ca 6 st äpplen
ca 150 g smör
Pärlsocker
Hackad / flagad mandel

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

Lägg ett bakplåtspapper i botten på en långpanna, smörj med lite flytande smör längst med kanterna.

Vispa ägg och socker riktigt pösigt 5-10 minuter.

Vänd ner vetemjölet.

Häll smeten i långpannan.

Fördela tunt skurna skivor eller klyftor av äpplen över sockerkakssmeten.

Strö över pärlsocker och hackad mandel.

Tag fram kylskåpskallt smör och skär tunna skivor med en osthyvel och fördela över alltihopa.

Skjuts in i ugnen ( mitt i ) ca 35 minuter eller tills du tycker den har lagom fin färg.

Låt svalna och skär den i rutor.

Jag använder min degskrapa i metall att skära med som ett litet tips.

Den är god som den är men passar ypperligt med lite vaniljsås eller vaniljglass till.








Ät och njut av Virans goda äppelkaka.

Lycka till!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning