Cupcake med swirl

Cupcakes är lite kul att bjuda på tycker jag.
De här som jag gjorde med flerfärgat frosting blev lite extra festliga.



Jag använde mig av en speciell spritspåse från


som var riktigt rolig att använda.

Det är spritsningen som gör cupcaken.

Jag provade med två olika frosting recept.

Hur jag gjorde själva spritsningen kommer bilder och tips nedan,
 men först receptet mina cupcakes.

Det här behöver du:

24 st cupcakes

2 1/2 dl varmt kaffe
2 tsk vaniljsocker
70 g mörk choklad
255 g vetemjöl
85 g kakaopulver
1 1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk bakpulver
2 stora rumsvarma ägg
1 1/4 dl rapsolja
2 1/2 dl grädde
500 g socker

Färgglad frosting :

300 g vitchoklad
250 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker

Choklad frosting:

130 g vit choklad
130 g mjölkchoklad
130 g mörk choklad
100 g florsocker
1/2 dl kokande vatten
150 g philadelphiaost (rumsvarm)

Börja med bakningen:

Sätt ugnen på 175 grader.

Sätt muffinsformar i två stycken muffinsplåtar.

Hacka chokladen och lägg i en skål, häll det varma kaffet över chokladen.

Låt svalna.

Mät upp mjölet, kakaopulvret, bikarbonatet och bakpulvret i en skål.

Vispa äggen fluffiga.

Vispa långsamt och tillsätt oljan i en jämn stråle.

Vispa max 30 sekunder.

Tillsätt den avsvalnade chokladen, grädden och sockret.

Vispa ett par minuter.

Sikta i  mjölblandningen och vispa till en jämn smet.

Fördela smeten, ca 2/3 delar i varje form.

Om man vill kan man lägga i en bit choklad i varje muffins innan gräddning.

Grädda i ca 20 minuter.

Kolla med en trästicka, är stickan torr så är de klara.

Ta ut dem, vänta en stund och ta ur dem sedan ur muffinsformen och låt svalna på galler med bakduk över.





Färgglad frosting:

Smält chokladen över vattenbad eller försiktigt i mikron.

Låt svalna.

Rör rumsvarmt smör och florsocker fluffigt.

Tillsätt den avsvalnade chokladen och fortsätt vispa till fluff.

Dela upp i tre lika dela i olika skålar.

Färga med tre olika hushållsfärger eller pastafärg.



Choklad frosting:

Lägg hackad choklad i de tre olika färgerna i varsin skål och smält försiktigt i mikron.

Vispa smör och florsocker riktigt fluffigt.

Tillsätt philadelphiaosten.

Häll i det varma vattnet i omgångar.

Vispa en stund.

Dela upp fluffet i tre delar.

Börja vispa ner den vita avsvalnade  chokladen i den ena delen.

Sedan mjölkchokladen i den andra.

Och sist den mörka chokladen i den sista.

Vispa så den blir fluffig.

Känns smörkrämen för lös så ställ in den i kylen en stund.

Spritsa:





Nu börja det roliga.

Tag fram dina grejer.

Stoppa ner de vita sakerna, och klipp av spetsen på påsarna.

Var försiktig så du inte klipper för mycket så att den vita grejen ramlar ut.





Sätt i hop dem som bilden visar.




Sätt fast valfri tyll, slät eller vågig.

Skruva sedan fast det blåa fästet.



Här åkte min gamla kruka fram, så praktiskt att ha som hjälp när man ska fylla sina spritspåsar.

Ställ dem som jag gör, och fyll påsarna en i taget.

På beskrivningen så fyllde de sina påsar innan de satte ihop dem, så de kan man prova, om man vill, men jag gjorde så här.

Fyll dem med valfri frosting i tre olika färger.

Choklad frosting

Färgglad frosting

Fyll dem i tre olika kulörer.

Dra till dem och spritsa toppar, rosor eller vad man nu vill.













.
Visst blev de fina, prova du med.

Lycka till!
















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning