Kanelbullar

KANELBULLENS DAG

Det är 365 dagar på ett år, en av de dagarna är kanelbullens dag och det råkar vara just i dag.
Jag bakade bullar på förskolan som jag jobbar på redan i fredags och jag gjorde ett lite annorlunda recept som jag lånade av Leila.



Det här behöver du: 

Ca 18 st


2 dl mjölk
1 dl grädde
50 g jäst
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
100 g mjukt smör
1 msk kardemumma
1 ägg

Fyllning:

200 g mjukt smör
1 dl råsocker
2 msk kanel

Garnering:

Uppvispat ägg
Pärlsocker




Gör så här:

Smula ner jästen i degbunken och häll ner mjölken och grädden.

Vispa tills jästen löst sig.

Tillsätt övriga ingredienser men inte allt vetemjöl.

Arbeta degen väl tills degen börjar släppa från bunkens kanter.

Tillsätt eventuellt mera mjöl om degen verkar för kladdig.

Jäs degen till dubbelstorlek ca 60 minuter.

Sätt ugnen på 200 grader.

Stjälp upp degen på bakbordet.

Knåda inte utan kavla ut den till en rektangel ca 2 cm tjock.

Bred på det mjuka smöret och strö över kanel och råsocker.

Vik den till ett dubbelvikt ark.

Skär den i remsor som du delar på mitten utan att skära itu den ( ser ut som ett par byxor )

tvinna de två " byxbenen" var för sig och snurra i hop till en knut.

Lägg dem i bullformar med skarven på knuten neråt.

Alternativt kan man rulla ihop på vanligt vis och skära bitar av rullen.



Jäs under bakduk till dubbel storlek ca 45 minuter.

Pensla försiktigt med det uppvispade ägget och strö pärlsocker över.

Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter eller tills bullarna har fin färg.




Vad gott det luktar tyckte barnen på förskolan i fredags.

Det smakade gott också  med ett glas kall mjölk till.









   


Kommentarer

feb187 sa…
Står inte hur mkt mjöl man ska ha i receptet?

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning