Hur jag gör ett torn till en prinsesstårta.

Om man vill göra stora figurer på en tårta så är det god idé att göra dem  rice krispie treats, Framför allt väger de inte så mycket som de skulle ha gjort om den var gjord i enbart sockerpasta.

Så när jag skulle göra ett torn på Alvas häxprinsesstårta så gjorde jag  just så.
Jag passade på att ta lite bilder ifall du blir inspirerad och vill prova, är så mycket lättare att visa i bilder.

Först kommer receptet.

Det här behöver du:

3 msk smör
10 dl marshmallows.
13 dl rice krispies ( flingor )

Smält smöret i en kastrull.

Klipp marshmallowsen i mindre bitar eller använd minimarshmallows.

Blanda ner dem i smöret och smält under omrörning på svag värme.

Tag av kastrullen från plattan.

Blanda ner rice krispies i den smälta marshmallowens tills en jämn smet.

Forma smeten till önskad form.

Det går lättare om händerna är blöta.

Jag använde mig av en tom urdiskad sirapsflaska där jag skurit av överdelen för att få ett rakt  och jämt torn.

Jag lade en tillklippt bakplåtspapper i botten och på insidan av flaskan. Sedan tryckte jag in smeten i flaskan.

Sedan skakade jag bara ur den.

Toppen formade jag till på fri hand.


Det här kan du förbereda några dagar i förväg.

Jag  spacklade med smörkräm innan jag klädde den med sockerpasta för att inte riskera att tornet skulle se buckligt ut.



Spackla ett par lager och låt stelna i kylen därimellan.

Knåda och kavla ut sockerpastan.

Här mätte jag med flaskan och skar till så det skulle bli rätt storlek.







Så, då var den klar. 
Skarven penslade jag med lite vatten och jämnade till.

Toppen på tornet spacklade jag inte utan kavlade ganska tjockt och tryckte ut bitar som jag lade som tegelpannor runt hela toppen och fäste med lite vatten.




Jag fäste  med lite kristyr på toppen på tornet.

Jag använder färdig kristyr på tub att limma med.

Det andra tornet på tårtan är en vanlig liten tårta.


Jag satte ett sugrör i tårtan under tornet för att inte riskera att den skulle sjunka ner.

Även under den lilla tårtan.

Det behövs bara om du tror att den är lite för tung.








Tag ett sugrör och tryck ner i tårtan där tornet ska sitta. 

Mät höjden, dra upp och klipp sugröret där du markerade hur hög tårtan var. 

Tryck ner sugröret igen.

Smeta ut lite kristyr och ställ dit tornet.




På den här bilden är det den lilla tårtan, men jag gjorde på samma sätt med tornet.



Under den lilla tårtan har jag även en tillklippt tårtunderlägg i kartong.

Sedan är det bara att dekorera och låta fantasin flöda.

Så fantastiskt roligt, prova får du se.

Lycka till!





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning