Pepparkakstårtbotten

Jag bakade första adventstårtor i helgen och smaksatte dem med kryddnejlika, kanel och ingefära.
Jag använde  mig av mitt favoritrecept på tårtbotten som kallas tre lika.






Det här receptet är så busenkelt och blir så luftiga och bra tårtbottnar.
 Har man aldrig lyckas förut med tårtbottnar så ska ni prova det här. Det kallas TRE LIKA.
Varför kallas det så då ?  För att det är just så man mäter socker, ägg och mjölet för att det ska bli perfekt resultat. Lita på mig. Det är bara att sätta igång.

Ta fram tre lika stora glas. Knäck äggen ( dom ska vara rumsvarma ) i det ena glaset och mät upp lika mycket socker i det andra.
Det tredje häller du i vanligt vetemjöl och potatismjöl. Ungefär lika mycket av varje brukar jag ta.
 Vill man ha den glutenfri tar man endast potatismjöl och det blir så bra så.

Smaksätt med:

2 tsk malen krydddnejlika
2 tsk malen ingefära
3 tsk malen kanel.
Lagom till en smet med 5-6 st ägg


Här kommer måtten beroende på vilken storlek man har på formen. Jag räknar på stora ägg.

 15 -18 cm  2 st ägg,  1 tsk bakpulver
20 cm  3 st ägg 1 tsk bakpulver
22 cm  4 st ägg 1 tsk bakpulver
24 cm  5 st ägg  1.5 tsk bakpulver
26 cm  6 st ägg  2 tsk bakpulver
28 cm  8 st ägg  2.5 tsk bakpulver
30 cm  9-10 ägg  3 tsk bakpulver


175 graders ugnsvärme på nedersta falsen.
Det här är cirka tider. Kolla om den är klar genom att sticka ner en trästicka i tårtbottnen, är stickan torr när du drar upp den är den klar.

20 min för 2 ägg
30 min för 3-4 ägg
40 min för 5-6 ägg
45 minuter för 8-9 ägg
Det är ungefärliga tider, kolla alltid med trästicka. är stickan torr är bottnen färdig.

Vispa socker och ägg riktigt länge, ca 10 minuter på medelhastighet. 
Blanda bakpulvret ordentligt med mjölet och sikta ner i en bunke. Sikta det en gång till ner i äggsmeten och blanda runt med en slickepott. Det skall alltså inte vispas ner utan blandas ner.Häll i en bakplåtsklädd springform och grädda.
Viktigt här är att inte vara och öppna ugnsluckan för tidigt. Aldrig öppna första 20 minuterna kan man lägga på minnet.
Jag brukar också sätta ugnen på några grader extra för att sedan sänka till rätt temperatur när jag ställer in formen.



Doftar jul gör de också, prova får du se.

Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning