Kyckling med tomatsalsa, svarta bönor och råris

Gott nytt år!

Jag har  startat mitt nya hälsosamma år  innan det riktigt har börjat.
Jag älskar att laga mat och att baka, smaka och äta, det börjar synas också om man säger så.
Jag kommer aldrig att sluta baka så det kommer ny tårtor och annat på bloggen också, tro inget annat, men det kommer dyka upp ett och annat recept som är av häsosammare slag och inte så mycket kalorier, då finns det något för alla tänkte jag.
Först ut är min middag jag åt i går, kyckling är så fantastiskt gott, stek den inte för länge bara, torr kyckling är ingen höjdare.




Det här behöver du för 1 port.

125 g kycklingfilé eller kycklinglårfilé utan skinn
150 g färdigkokt råris ( Risentas ekologiska råris tycker jag är bäst)
1 dl svarta bönor, konserverade utan socker eller hemkokta.
1/2 avokado


Tomatsalsa 2-3 port.

2 st tomater
1/3 röd eller gul lök
1 liten vitlöksklyfta
1/2 msk olivolja
1 tsk vinäger
1 msk fryst eller färsk basilika
1/2 tsk honung
Havsalt
Svartpeppar

Gör så här:

Skölj och dela tomaterna.
Gröp ur kärnorna och hacka tomatköttet i små bitar.
Skala och finhacka löken.
Blanda olivoljan med vinägern, honungen, svartpeppar, basilika, pressad vitlök och lite havssalt i en skål.
Vänd ner allt i tomaterna och löken.
Låt den stå och dra till sig, gärna en timme eller längre.


Koka riset enligt förpackningen, tar ca 45 minuter.



Krydda kycklingfilén med valfria kryddor, jag använde svartpeppar, salt, paprikapulver och japansk soja.

Lägg i en ugnfast form och stek till 72 graders innetemperatur 175 graders ugnsvärme.

Häll bönorna i en sil och spola med kallt vatten.

Dela avokadon och gröp ur, skiva den eller mosa med lite limesaft, finhackad chili och pressad vitlök (guacamole)

Skiva upp kycklingen och lägg över 2 msk av tomatsalsan.

Servera med guacamolen och en näve valfri sallad.





En portion innehåller ca 510 kalorier.

Visst ser det gott ut.

Ät och njut och ta en långpromenad efter måltiden eller varför inte ett träningspass när du ändå är i gång.

Må gott!








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning