Lättkavlade pepparkakor

Har du inte hunnit bakat pepparkakor, så hinner du än.
Jag delar gärna med mig av mitt braiga recept.
Så lättkavlade så även ett barn klarar av det.
Mitt barnbarn Elvira och jag bakade ett helt gäng goda och knapriga pepparkakor.










Det här behöver du:

4 dl socker
2 dl ljus sirap
2 dl vatten
250 g smör
1 msk mald kardemumma
1 msk malda kryddnejlikor
2 msk kanel
900 g (15 dl) vetemjöl
1 msk bikarbonat  

Gör så här:

Häll socker, sirap och vatten i en kastrull och koka upp.

Dela smöret och lägg i en bunke tillsammans med alla kryddor.

Häll den heta sockerblandningen över smöret och kryddorna och rör tills smöret smält.

Låt svalna i rumstemperatur.

Blanda mjöl och bikarbonat och rör ner det i smeten, den blir ganska lös, men sväller sedan.

Arbeta ihop degen.

Täck över bunken med plast eller lägg degen i en plastpåse.

Låt degen ligga i kylen minst 1 dygn.

Tag en liten bit deg och kavla ut tunt på mjölat bakbord och tryck ut figurer.

Lägg på bakplåtspappersklädda plåtar och grädda i 200 graders ugnsvärme 4-6 minuter. 

Låt de ligga kvar på plåten en stund innan du lossar dem.


Man blir snäll av pepparkakor har jag hört, så jag tog några extra utifallatt.

Lycka till!






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning