Gräddtårta på mazarinbotten

En jordgubbsgräddtårta till min son Robin som fyllde år i veckan. 
Jag gjorde den på mazarinbottnar, oj så gott det blev.
Jag fyllde den med jordgubbsmousse med bitar av färska jordgubbar.






Mazarintårtbotten:

250 g riven mandelmassa
125 g rumsvarmt smör
3 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver

Gör så här:

Vispa mandelmassan med smöret pösigt.
Tillsätt äggen ett i taget under fortsatt vispning.
Blanda vetemjölet med bakpulvret och vänd ner det i i smeten.

Smöra och mjöla en form ca 22 cm i diameter.
Häll smeten i formen och grädda i 200 graders ugnsvärme i ca 20-25 minuter.

Låt kakan svalna på galler och dela i två bottnar.

Jag gjorde denna  jordgubbsmousse och tillsatte ca 2 dl hackade färska jordgubbar efter att moussen  var klar.

Jag gjorde så  här i princip när jag fyllde min tårta, fast det blev bara ett lager.

Prova du också, det blev super gott.

Lycka till!
















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning