Kikärtsbiffar med tzatziki alá Lena

Jag gjorde så goda vegetariska  biffar som jag bara 
måste dela med mig av till dig.

Vi ska minska ner på våran köttproduktion
och i dag gjorde jag biffarna på kikärtor och saknade absolut inte köttet.


Jag gjorde en tzatziki till och det passade ypperligt.

Det här behöver du:

460 g avrunna kokta kikärtor
1 st ägg
2 msk maizena
1 st lök
 1st vitlöksklyfta
1 dl färsk eller fryst basilika
Salt
Svartpeppar
Ca 2-3 msk grädde

Tzatziki:

1/2 gurka
4 dl turkisk matyoghurt
1-2 vitlöksklyftor
Citronzest från 1 st citron
2 msk olivolja
Salt
Svartpeppar

Gör så här:

Mixa kikärtorna och löken i en matberedare.

Tillsätt maizenan, basilikan, ägget och mixa.

Tillsätt grädde tills du får en lagom konsistens.

Smaka av med salt och peppar.

Tzatziki:

Riv gurkan, salta och låt rinna av i en sil.

Pressa ur vätskan som blir med baksidan av en sked.

Pressa i vitlöken i yoghurten och riv i citronskalet.

Tillsätt olivoljan och gurkan.

Smaka av med salt och peppar.

Klicka i kikärtsmeten i en medelvarm stekpanna med smör eller olja.

Stek dem några minuter på varje sida.

Servera med tzatzikin och en fräsch grönsallad.

Prova du också vettjá.

Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning