Nallebröd och kattmacka

När jag skulle baka ut bröden på förskolan häromdagen, så blev det lite roliga figurer av bara farten.
Det blev uppskattat med ormbrödet jag gjorde sist, och den här gången gjorde jag en nallebjörn och en katt. 

Du kan använda vilket brödrecept du vill.


Det här brödet innehåller :

6 dl vatten
100 g jäst
1 dl rapsolja
1 dl sirap
600 g (ca 5 dl ) grahamsmjöl
420 g ( ca 5 dl ) vetemjöl
2-3 tsk brödkryddor
2 tsk havssalt







Gör så här:

Smula ner jästen i degbunken.

Häll i vattnet och vispa så att jästen löser sig.

Tillsätt övriga ingredienser utom saltet, men ta inte i allt mjöl på en gång, och spar ett par deciliter till utbakningen.

Arbeta degen ca 10 minuter i hushållsassistenten.

Tillsätt salten och arbeta degen 5 minuter till.

Låt degen jäsa under bakduk ca 60 minuter.

Rulla och forma brödet som du vill ha det.

Russin till ögon och nos.

Nallen fick vallmofrön på magen.

Låt jäsa på bakplåtspappersklädd plåt under bakduk 40-60 minuter.

Pensla nallens mage med vatten eller uppvispt ägg, och strö vallmonfrön i en cirkel.

Grädda bröden i mitten av ugnen i 220
graders ugnsvärme tills innetemperaturen är 98 grader (ca 15 min)

Prova du med vettja, det är bara fantasin som sätter gränser.


Lycka till!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning