Kycklinggryta

Kyckling är en av mina favorit råvaror.
Jag köper nästan alltid hel färsk kyckling , jag gillar när benen får koka eller stekas med, det ger mycket smak i en gryta tex.
I dag hade jag ingen plan när jag började med maten, men en hel kyckling hade jag.
Jag rensade min kyl och det blev en super duper god gryta som hela familjen gillade.


Det här behöver du:

1 st hel kyckling
salt
peppar
paprikapulver
2 stora gula lökar
2 st vitlöksklyftor
 En bit färsk ingefära
5 dl grädde 
2 dl vatten
1 st hönsbuljong eller grönsaksbuljong
3 msk japansk sojasås
2 msk finhackad röd chili, färsk eller fryst
1/2 dl koriander, färsk eller fryst.
Saften från 1 st citron.
5 st tomater
2 st röda paprikor
En stor näve haricots verts

Gör så här:

Dela kycklingen i 10 st bitar
File bitarna blir 4 st bitar
låren blir 4 st bitar
vingar 2st

Salta, peppra och krydda med paprikapulvret runt om alla kycklingbitarna.

Bryn dem runt om, några i taget i lite olja i stekgryta/panna.

Lägg de som är färdiga på ett fat.

Bryn löken och chilin tills de blir lite mjuka och lägg ner den brynta kycklingen.

Riv ingefäran och tillsätt i grytan.

Smula ner bulgongtärningen och slå på grädden, vattnet och sojan, citronsaften och koriandern.

Låt allt små puttra ca 40 minuter.

Tillsätt tomaterna och paprikan skurna i bitar.

Låt puttra ca 10 minuter till.

Tillsätt haricots verten och puttra några minuter till.

Servera med matvete och en grönsallad.

Hoppas ni gillar det lika mycket som vi.

Lycka till!










Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning