Morotskakscupcakes med limefrosting

Vi har bakat cupcakes i helgen, jag och Elvira.

Jag plockade fram och mätte upp, 
 hon knäckte äggen, hällde i och vispade.

En riktigt duktig liten bagerska är hon allt, 
mitt lilla barnbarn.







Det här behöver du:

3 st ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk malt pomeranskal
2 tsk kanel
2 tsk ingefära
3 tsk bakpulver
1,5 dl rapsolja
4-5 dl finrivna morötter

Limefrosting:
60 g rumsvarmt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Skal från 1 st lime
100 g philadelphiaost

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa ägg och socker riktigt fluffigt.

Blanda alla torra ingredienser och vänd ner det i äggvispet med en slickepott.

Rör ner rapsoljan och morötterna.

Fyll muffinsformar till drygt hälften.

Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter, beroende på ugn.

Känn med en trästicka, den ska vara torr då är de klara.

Ta ut och låt svalna under bakduk.

Frosting:

Tvätta och riv fint skalet på limen.

Vispa det mjuka smöret med sockret, philadelpiaosten och limeskalet tills det blir tjockt och krämigt.

Fyll en spritspåse med frostingen och spritsa toppar på varje muffins, 
eller bred på med en kniv.

Riv lite limeskal över och garnera med en tunn skiva lime.


Gott gotteligottgott!!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning