Lussehundar

Jag formade  saffransdegen till småtaxar i stället
för lussekatter i år.
Blir så mycket roligare då, och roligt ska vi ha.



Saftiga och smarriga blev de också.

Det här behöver du:

2 pkt saffran
2 msk vatten eller sprit
50 g jäst
175 g rumsvarmt smör
5 dl mjölk 30- 35 grader varmt
2 dl strösocker
1/2 tsk salt
900 g vetemjöl ( ca 14 dl )

1 ägg till pensling
russin till ögon och nos

Gör så här :

Stöt saffranet med lite av sockret i en mortel.

Slå på spriten eller vattnet och låt stå och dra så i ca 30 minuter.

Smula ner jästen i degbunken och slå på lite av mjölken som du värmt till 30-35 grader.

Rör så att jästen löser sig och slå sedan på resten av mjölken.

Tillsätt det rumsvarma smöret, saffranet med vätskan, sockret och hälften av mjölet samt saltet.

Arbeta degen i hushållsassisten ca 10 minuter, tillsätt mer mjöl lite i taget under tiden, när degen släpper bunkens kanter är det lagom med mjöl.

Låt degen jäsa övertäckt  till dubbel storlek ca 40 minuter.

Lägg några russin i kallt vatten.

Tag upp degen på mjölat bakbord .

Knåda och dela i lika stora bitar.

Jag gjorde ganska stora taxar så jag delade i 16 bitar.

Dela en bit först i två delar, den ena av dem i två delar (benen) 
Den största blir kroppen, de minsta blir benen och den mittimellanbiten blir öronen.


Hänger du med?

Sedan vrider jag benen lite, likaså öronen och plattar till dem något.

Dela på russinen och tryck in som ögon och nos.


Låt jäsa ca 30 minuter.

Vispa upp ett ägg med några korn salt.

Pensla jyckarna.

Grädda dem mitt i ugnen i 220 graders ugnsvärme, 8-10 minuter till de har fått fin färg.



Visst blev de söta!

Prova du också.

Lycka till!














Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning