Dalabröd







Det här brödet blev riktigt gott som jag bakade på förskolan förra veckan. Jag dekorerade med dalahästar och ett av bröden formade jag till en orm. Med lite fantasi kan man glädja både stora och små. Receptet som kommer här blir tre stycken bröd. Vilken form den ska ha bestämmer du själv.






Det här behöver du:

3 st bröd

1 liter vatten
200 g bubblig surdeg
2 msk honung
100 g vetekli
200 g fint rågmjöl
ca 1000 g vetemjöl med hög proteinhalt.
2 msk havssalt


Gör så här:

Häll surdegsgrund, vatten, honung, vetekli och rågmjölet i assistenten och arbeta ihop.

Tillsätt vetemjölet men inte allt på en gång.

Arbeta degen och tillsätt så mycket mjöl att degen släpper bunkens kanter.

Arbeta degen minst 10 minuter.

Tillsätt saltet och arbeta 5 minuter till.

Häll degen i en plast låda med lock som du har smort med lite rapsolja.

Låt stå i rumstemperatur tills den kommer igåg att jäsa, det kan ta ett par timmar.

Jag brukar vika degen ett par gånger , men det fungerar utan också.

Ställ in hela plastlådan i kylen tills nästa dag.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord.

Dela degen i tre delar och forma försiktigt utan att knåda tre stycken limpor.

Har du jäskorgar så mjöla och lägg i dem där.

Låt stå och jäsa 1-2 timmar i rumstemperatur.

Sätt ugnen på 275 grader och sätt en tom plåt längst ner i ugnen.

Stjälp upp bröden på en bakplåtspappersklädda plåtar.

Mjöla och snitta dem med ett rakblad eller vass kniv.

Jag gjorde en schablon genom att klippa ut en dalahäst i ett styvt papper. 
Som mall hade jag min pepparkaksform. 
Sedan siktade jag över kakao och fick en fin dalahäst på brödet.

Vill man forma brödet på annat sätt tex. en orm så går det också bra.

Sätt in brödet mitt i ugnen och släng in ett glas vatten på den tomma, heta plåten längst ner.

Stäng snabbt ugnsluckan och vrid genast ner temperaturen till 225 grader.

Grädda brödet till en innetemperatur 96-98 grader.

Det tar ungefär 30-40 minuter.

Lägg det nygräddade brödet på galler UTAN bakduk, för att behålla den frasiga skorpan.

Låt svalna minst 45 minuter innan du skär i det.









Prova du med.

Vill du veta hur man startar en surdeg så klicka här.

Lycka till!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning