Sommartårta med jordgubbar och hallon

Den här tårtan gjorde jag för att fira både Lisa ( Elviras mamma och sonens sambo) 
och mig själv. Vi fyller år på samma dag och så infaller den dagen nära morsdag så det blir till att fira allt på en och samma gång.



Jag gjorde den i en 20 cm form och den räcker till 8-10 bitar.

Tårtbotten:

2 st ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl kokhett vatten

Fyllning:
1 dl mjölk
125 g smör
3 msk vaniljsocker

Fyllning 2:
5 dl vispgrädde
200 gr Philadelphiaost
1/2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
250 gr färska hallon
1 l  färska jordgubbar

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader

Smörj och bröa en springform 20 cm i diameter.

Vispa ägg och socker fluffigt på medelhastighet  ca 10 min.

Blanda vetemjölet och bakbulvret i en skål.

Sikta ner mjölblandningen i äggvispet och blanda runt med en slickepott, inte vispa.

Tillsätt det heta vattnet och blanda med slickepotten till en jämn smet.

Häll i den smorda formen.

Grädda på nedersta falsen 35-40 minuter.

Känn med sticka om den är klar, den ska vara torr när du drar ut den.

Vänd  upp den upp och ner på ett sockrat bakplåtspapper .

Lägg över en bakduk och låt svalna.

Dela botten i tre delar.

Vispa grädden halvfast och tillsätt Philadelphiaosten och florsockret och vispa försiktigt tills allt är blandat.

Skölj jordgubbarna och dela hälften av dem i små bitar.


Koka upp mjölken i en kastrull och tillsätt smöret och vaniljsockret.

Rör tills smöret är smält.

Skeda över 1/3 på den första bottnen.

Bred sedan på en 1/3 av grädden och de små bitarna av jordgubbarna.

Lägg på den andra botten och pressa ner lite .

Skeda över 1/3 av mjölkblandningen.

Bred på 1/3 av grädden och hälften av hallonen.

Lägg slutligen på sista botten med snittytan upp.

Pressa ner lite.

Skeda över resterande mjölkblandning.

Stryk eller spritsa på resten av grädden och garnera med jordgubbar och hallonen som är kvar.

Jag hade fin Marockansk mynta som jag dekorerade med också.





Mycket god och väldigt fräsch blev denna tårta.

Prova du också.

Lycka till!









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning