Jordgubbspaj

Hoppas du har haft en fin midsommar.
Själv har jag varit hemma med mina två taxar och hundvakt åt sonens lilla Pincher.
Yngsta sonen var hemma ett tag så vi kunde äta lite god mat tillsammans.
Jag fick en hel del jordgubbar över och gjorde en god paj av dem i dag.
Ja den blev verkligen super duper god så nu skriver jag ner receptet till dig medans jag kommer i håg hur jag gjorde.




Det här behöver du:

Pajdeg.

6 dl vetemjöl
3 tsk strösocker
250 g kallt smör
5 msk iskallt vatten
1 st ägg till pensling

Fyllning.

Ca 800 g färska jordgubbar
1 dl rårörsocker
Knappt 1 dl maizena/potatismjöl
1 tsk vaniljextrakt eller vaniljpulver

Vaniljextrakt


Gör så här:

Använd gärna en matberedare med kniv

Kör mjöl och socker så det blandas.

Skär smöret i små kuber och tillsätt i mjölet.

Kör några sekunder i taget några gånger, blanda inte för mycket.

Tillsätt hälften av vattnet och kör några sekunder, tillsätt resten av vattnet och kör så det precis går ihop. Kör man för länge blir pajdegen seg.

Dela upp degen i en lite större och en något mindre bit.

Plasta in och låt ligga i kylen minst 30 minuter.

Skölj jordgubbarna, snoppa och skär dem i mindre bitar.

Blanda sockret, gubbarna, vaniljestraktet och  maizenan, låt de stå framme i rumstemperatur.

Sätt ugnen på 200 grader.

Kavla ut den större degklumpen.

Lägg den i en pajform och skär av kanterna så den passar formen.

Pensla botten med uppvispat ägg.

Lägg i jorgubbarna i pajformen.

Kavla ut lilla degklumpen och stansa ut figurer eller vad du vill med ev. små pepparkaksformar eller vad du nu kan hitta på.

Pensla sedan med uppvispat ägg.

Grädda mitt i ugnen ca 40 minuter eller tills pajen har fin färg.




Och du........den var så in i vassen god med en kula vaniljglass till.

Prova du med.

Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning