Hundkakor

I dag blev det kakbak och för att skoja till det lite bakade jag ut dem till små söta hundar.
De skulle passa ypperligt på barnkalaset eller varför inte till dopkaffet.
Hursomhelst hade jag jätte kul när jag gjorde dem och bara så du vet var det inte svårt alls.





Det här behöver du:

Ca 260 g vetemjöl (ca 4 1/2 dl)
1 dl socker
200 g smör
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader

Hacka samman mjöl, socker och smör. Jag använder min hushållsmaskin med kniv men det går bra att göra direkt på arbetsbänken.

Knåda i hop den lite grand och dela i två lika stora bitar.

Smaksätt den ena delen med vaniljsocker och den andra med kakaon.

Kavla ut den ljusa delen först ca 3-4 mmtjock

Stansa ut hjärtan med hjälp av en pepparkaksform.

Läg dem glest på bakplåtspappersklädda plåtar.

Kavla sedan ut den bruna och stansa ut hjärtan.

Dela hjärtarna uppifrån och ner så ett hjärta blir två bitar.

Lägg de bruna bitarna på var sida om det ljusa hjärtat som då blir hundens öron.

Gör likadant med alla hjärtan.

Jag fick ut 27 st ganska stora hundar, har man mindre hjärtform får man ut flera.

Grädda i 200 graders ugnsvärme ca 9 minuter eller tills de ser klara ut.

Låt svalna på plåten.

Hacka mörk choklad och smält över varmt vattenbad eller i micron.

Låt svalna lite så den inte är allt för rinnig.

Fyll en liten spritspåse med minsta tyllen du har, eller rulla ett smörpapper til en strut som du fyller med chokladen och klipper ett minimalt hål i.

Spritsa små ögon, nos och morrhår.
















Visst blev de fina!

Prova du också.

Lycka till!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning