Morotskaka


I dag har jag bakat en morotskaka med somrig touch.
Tycker alltid att morotskaka passar vilken årstid det nu må vara, och så kan man garnera den på så många olika sätt. 
Jag har spritsat tulpaner av limefrosting, till den här har jag använt en speciell tyll, lite blåbär och jordgubbar fick trängas bland blommor och blad de hör ju sommaren till.


Det här behöver du:

3 st rumsvarma ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
2 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk malen kardemumma
1 nypa havsalt
1 1/2 dl rapsolja
5 dl finriven morot

Frosting:

60 g rumsvarmt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
zest från 1 st lime
100 g mascarpone färskost

Gör så här:

Sätt ugnen på 150 grader.

Smöra och bröa en springform 24 eller 26 cm i diameter.

Vispa äggen med sockret på medelhastighet till ett vitt fluff ca 10 minuter.

Riv morötterna fint.

Blanda de torra ingredienserna ordentligt..

Sikta ner det torra i äggfluffet och blanda med en slickepott.

Blanda ner de finrivna morötterna och rapsoljan.

Häll ner smeten i formen och grädda på nedersta falsen ca 50-60 minuter.

Känn med sticka, är den torr så är den klar.

Låt kakan svalna.

Gör under tiden frostingen.

Vispa ihop alla ingredienserna till en smidig frosting.

När kakan har svalnat kan du antingen bre på frostingen eller spritsa.

Så här ser tyllen ut som jag använde.



Jag färgade min frosting med lite livsmedelfärg.

Prova du också.

Lycka till!




















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning