Passionfrukt mousse


Passionfrukt mousse



En syrlig god frukt som blir jättegod som mousse. Jag hade den som fyllning i bröllopstårtorna jag gjorde i veckan. 

Jag använde mig av färdig passionfruktpuré som är av märket Garant och fanns i frysdisken på Hemköp. Väldigt smidigt och var hur god som helst. Dessutom var den utan kärnor och löstfryst i små pluppar. 



Det här behöver du:

300 gr passionfruktspuré 
Ca 1 dl socker
4 dl vispgrädde 40% 
5 gelatinblad

Gör så här:

 Lägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten, minst 5 minuter.

Om du använder färsk passionfrukt så dela och skrapa ner all frukt i en finmaskig sil, pressa ner fruktsaften, det ska bli 300 gr fruktsaft.

Om du använder den frysta så är det bara att hälla direkt ner i kastrullen.

Värm upp sockret och fruktsaften så sockret smälter.

Krama ur de nu mjuka gelatinbladen och vispa ner i den heta fruktsaften.

Låt kallna/svalna i rumstemperatur.

Vispa 4 dl vispgrädde, hellre lite för lös än för hård.

Häll lite i taget av fruktsaften i den vispade grädden, rör om mellan varje gång med en slickepott.

Smaka nu av, vill du ha den sötare så kan du söta med florsocker som smälter fint i moussen.

När allt är ordentligt blandat så plastar du bunken och ställer in i kylen.

Jag gör alltid moussen dagen föra så jag vet attt den hinner stelna.

Ta fram moussen när den är fast i konsistensen och fyll din tårta.

Den här satsen räcker till ett riktigt tjockt lager i en tårta på 26 cm i diameter.

Prova får du med.

Lycka till! 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning