Nattbakad högrev med rödvinsky och tomat&vitlöksmör samt smashed potatoes

I dag har jag lagat en rätt som blev mycket uppskattat på min förskola där jag jobbar som kock.

Jag vill med det här receptet visa hur lätt man kan laga fantastiskt god mat utan att det är för krångligt. Lite framförhållning och planering är allt som behövs.

Jag har inga exakta mått på allt utan här får man uppskatta själv.

Jag gjorde mat till ca 60 barn och 15 vuxna.


Det här behöver du:
Köttet:
Ca 8.5 kg högrev
salt
peppar

Potatisen:
ca 12 kg kokt potatis 
Smör 
persilja
vitlök
salt

Smöret:
1 kg rumsvarmt smör
5 st vitlök solo
färsk persilja med stjälkar och allt.
ca 5 dl soltorkade tomater
lite salt

Rödvinskyn:
En skvätt rött matlagningsvin 
Hackad lök
Spadet från köttet
Lite färsk timjan


Gör så här:

Börja dagen innan lunchen ska serveras.

Köttet:

Dela högreven på längden.

Jag hade två bitar på drygt 4 kg st och fick 6 långsmala bitar av det.

Salta och peppra köttbitarna runt om.

Linda sedan in varje bit i plastfilm.

Lägg tre och tre i två bleck.

Sätt in i ugnen på 80 grader full ånga utan lock max 15 timmar.

Jag sätter in mina kl. 15.30 och tar ut dem kl. 07.00 dagen efter.

Ta fram köttet och avlägsna plasten.

Linda in varje köttbit hårt i aluminiumfolie och kyl i två timmar.

Häll spadet som samlats i blecket i en kastrull med lite hackad lök och en skvätt rött vin och eventuellt någon örtkrydda. 

Reducera spadet till önskad smak och mängd, späd eventuellt med lite mer vatten.


Smöret:

Vispa smöret fluffigt.

Mixa soltorkade tomater, vitlök, färsk persilja och lite salt.

Blanda i mixet i smöret.

Fyll en spritspåse och spritsa ut fina smör"rosor" på ett bleck med bakplåtspapper.

Ställ in i kylen.

Potatisen: 

Smörj bleck och lägg i kokt potatis tätt intill varandra.

Tryck lite lätt på varje potatis (smashed) med botten av ett glas eller liknande.

Smält smör i en kastrull och smaksätt smöret med mixad vitlök, persilja och lite salt.

Pensla potatisarna ordentligt med kryddsmöret och strö eventuellt lite flingsalt på toppen.

Sätt in i 170 grader ugnsvärmen varmluft,( 20grader högre i en vanlig)  tills de får fin färg.

Köttet:

Ta fram det nu kalla köttet och skär i skivor.

Lägg upp på bleck.

Värm upp på till en innetemp på 70 grader i 140 graders ugnsvärme och lite ånga.

Jag använder mig av funktionen med ångpuffar och två (pluppar) ånga.

Slå på rödvinskyn över köttet.

Servera med frächa grönsaker och det goda smöret som pricken över I:et.


Hoppas mitt recept kommer till glädje för dig och att det uppskattas lika mycket hos dig som på min förskola.

Lycka till!







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning