Rosabandetrullar

I dag har jag bakat punchrullar eller dammsugare som de också kallas. Jag dekorerade dem med rosabandet och de blev väldigt poppis på mitt Instagram.
Jag kallar dem nu Rosabandetrullar.





15-20 st

Det här behöver du:

500 gr kaksmulor av sockerkakstyp.
150 gr rumsvarmt smör
1/2 dl kakao
0,75 dl punch

500 gr marsipan
200 gr mörk choklad

Gör så här:

Mixa sockerkakakan till smulor.

Tillsätt smöret, kakaon och punchen.

Mixa ihop till en smet.

Fyll en spritspåse med smeten.

Färga marsipanen rosa eller valfri färg.
 Jag använder pasta färg men det går bra med vanlig hushållsfärg.

Pudra arbetsbänken med potatismjöl.

Kavla ut marsipanen 35x45 cm ca 2mm tjock och skär ut 3 st remsor som är 10 cm breda.

Spritsa fyllningen i långa strängar i mitten på remsorna.

Rulla in fyllningen som en rulltårta och lägg den på ett bakplåtspapper och in i kylen tills de stelnat något.

Tempererad choklad:

Hacka chokladen fint.

Tag 2 tredjedelar av chokladen och smält i micron eller i vattenbad till 50-55 grader

Rör om och tillsätt resterande choklad.

Tag bort från värmen och 
rör tills choklade svalnat till en temperatur på 28-29 grader 

Värm upp igen till 31-32 grader.

Tag fram rullarna och skär dem i 5cm långa bitar.

Doppa ändarna i chokladen och lägg på bakplåtspapper.

Låt dem stelna i kylen.

Jag skar ut rosa remsor och gjorde dem så lika rosabanden jag kunde.

Jag använde mig av sockerpasta men det går lika bra med marsipan.


Visst blev de fina.



Prova du också.

Lycka till!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning