Saffrankaka

Det här receptet på saffranskaka har jag haft i min recept pärm i över 20 år och bakat den ganska många gånger genom åren.

I veckan när vi hade Luciafika med barn och föräldrar på förskolan så bjöd jag på den.

 Den blev uppskattad och jag lovade lägga upp mitt recept här på bloggen, så här kommer det.



Det här behöver du:

200 gr smör
1 pkt saffran =0,5 gr
2 rumsvarma ägg
3 dl socker
1,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Lite florsocker att sikta över kakan

Gör så här:

Värm upp ugnen till 175 grader vanlig ugn.

Smält smöret och häll i saffranet, låt svalna.

Smörj och bröa en springform med löstagbar kant ca 24 cm i diameter.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt

Blanda mjöl och bakpulver ordentligt i en bunke.

Vispa försiktigt ner det avsvalnade smöret/mjölken  i äggvispet.

Sikta ner mjöl och bakpulverblandningen och blanda ner med en slickepott, det ska blandas ordentligt men inte för mycket.

Häll ner det i formen och grädda på nedersta falsen i ca 45 minuter.

Känn med en sticka, den ska vara torr när man drar ut den.

Lossa kakan från formen och låt den helst svalna på ett bakplåtspapper på ett galler med bakduk över.

Sikta lite florsocker över kakan innan servering.

Prova du med!

Lycka till! 


Kommentarer

Sandra sa…
Helt underbart god Saffranskaka. Verkligen supergod!!:o))

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning