Tulpantårtan i Hela Sverige Bakar 2018

Så var det äntligen dags för premiären av Hela Sverige Bakar 2018.

Jag hade våndats lite grann eftersom jag visste hur det skulle gå för mig, men det kändes skönt när alla sedan visste att det var jag som fick lämna först, jag ville verkligen inte göra snälla fina människor besvikna, som skickat glada heja rop och pepp om att det skulle bli så kul att följa mig och gissat att jag skulle gå långt i tävlingen.
Jag visste ju hur sjukt stressad jag blev där i tältet när saker började fela, formar som inte fick plats i ugnen, smör som var stenhårt och ingen klocka att titta på.
Det blev knas i hjärnan helt enkelt och jag kände verkligen inte igen min bakning, mina kunskaper och annars så uppfinningrika sida var som bortblåst. Jag kan bara säga en sak, jag kan baka och är rätt bra på det också MEN under andra förutsättningar och med den tid som krävs...PUNKT!

Hur som helst kära du så är jag så fantastiskt glad att ha fått varit med om det här och  jag har haft en intensivt och spännande tid som startade redan i våras.

Alla paradbak ska skapas bakas och bakas igen och skrivas recept på. Det är alltså 12 st olika bakverk ett för varje program som skulle vara klara till en viss tid och det var med nöd och näppe att hinna med allt. Jag bakade varje kväll efter jobbet och hela helgerna, de sista dagarna tog jag ledigt från jobbet för att hinna få allt klart. 

När jag satte mig på tåget den 26 maj var jag full av förväntan och allt kändes så bra, jag var inte ens nervös bara ett härligt pirr i magen, som jag har väntat på det här, faktiskt under flera års tid. Jag hade skickat in många ansökningar  och varit på två stycken castingar innan, men så tredje gången gick jag hela vägen.

Mina paradbak var klara och jag hade tagit tid på allt så jag visste att jag skulle hinna med att baka dem på utsatt tid, vissa saker hade jag bakat tre gånger, alla under under tidspress, Yes........min lycka var obeskrivlig.

Jag vill gärna visa för dig hur min tårta ska se ut....på riktigt.

Den här är bakad hemma i mitt egna kök och på samma tid som i tävlingen, förutom att jag lät de fyllda bottnarna sätta sig i kylen under natten. 

Jag kommer också visa alla mina paradbak med recept här varje vecka efter varje avsnitt.
Följ mig gärna på mitt Instagramkonto @bonsmammansbak

Här kommer bilder och receptet på min tårta.




Här finns en video som visar när jag spritsar mina tulpaner, klicka HÄR för att komma dit.


Tårtbottnar:

4 st rumsvarma ägg (252 g)
2,4 dl socker (205 g)
1,5 dl vetemjöl (95 g)
1 dl potatismjöl (71 g)
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

1. Sätt ugnen på 180 varmluft eller 200 grader vanlig.

2.  Klä en springform 20 cm i diameter så här.

3. Vispa ägg och socker på medelhastighet vitt och pösigt ca 10 minuter.

4. Blanda det torra ordentligt och sikta ner i en skål.

5. Sikta ner det torra i äggfluffet och vänd ner det med en slickepott, blanda ordentligt men inte för mycket så att det sjunker ihop.

6. Häll smeten i den bakplåtspappersklädda tårtformen och ställ in i ugnen, har du inte varmlufts ugn så ska den stå på nedersta falsen.

7. Sänk temperatren till 160 grader varmluft eller till 175 grader om du har en vanlig ugn.

8. Grädda botten ca 40 minuter , känn med sticka, när stickan är torr så är botten klar.

9. Låt svalna lite, ta bort ringen och sidopappret, sockra lätt och vänd upppå ett baplåtspapper, ta bort bottenpappret, lägg sedan på ett galler med bakduk över.

Lemoncurd:

1 dl pressad citronsaft ( ca 1 st stor citron)
2 tsk citronzest
75 g socker ( 1 dl)
4 st äggulor (77 g)
60 g smör
1/2 gelatinblad

1. Lägg gelatinbladet i rikligt med kallt vatten

2. Blanda citronsaft, citronzest  äggulor och socker i en värmetålig skål.

3. Sätt skålen över en kastrull med kokande vatten ( vattenbad) och vispa konstant till en slät och krämig konsistens, rör ner smöret och sedan det mjuka gelatinbladet.
Häll upp i en vid skål, kyl plasta och ställ kallt.
( Detta kan göras några dagar innan om man vill)

Kanderade mandlar:

1,5 msk socker (21 g)
3 msk ljus sirap (60 g)
en nypa havssalt
150 g flagad mandel

1 Sätt ugnen på 165 grader varmluft

2. Smält socker, sirap och salt i en stekpanna.

3. Småkoka ett par minuter.

4. Blanda ner och runt mandeln i smeten.

5. Häll mandlarna på en plåt med bakplåtspapper och ställ in i ugnen 10 - 15 minuter, rör runt en gång emellan.

Fyllning 1.

5 dl grädde
150 g Philadelphiaost
50 g florsocker
400 g färska jordgubbar

Vispa grädden till det bildas toppar
Tag ur lite av grädden och spar till fyllning 2. (ungefär en tredjedel )

Vispa i Philadelphiaosten och florsockret i grädden som är kvar till ett fast skum.

Fyllning 2.

200 g färska blåbär
Lemoncurden blandat med den neutrala vispade grädden som sparades.

Blåbärssylt:

200 g frysta blåbär
1 dl ( 90 g ) gelesocker

Koka blåbären med gelesockret några minuter.
Passera genom en sil.
Ställ in i kylen.

Marängsmörkrämen som görs då tulpanerna ska spritsas dag 2.

8 st äggvita (296 g)
4,5 dl socker (350 g)
500 g rumsvarmt smör
2 tsk vaniljsocker
 Vispa samman äggvitor med sockret i en värmetålig skål.
Sätt skålen över en kastrull med kokande vatten ( vattenbad) tills sockerkristallerna har smält ca 61-65 grader.
Häll över i en vispskål och vispa på medelhastighet tills marängen har svalnat.
Tillsätt smöret lite i taget under ständig vispning .
Tillsätt vaniljsockret.

Marängsmörkräm dag 1:

3 st äggvitor (111 g )
1,70 dl socker ( 156 g)
188 g rumsvarmt smör
1 tsk vaniljsocker

Montering:

Använd gärna en ställbar tårtring eller springformen som tårtbotten bakades i.

Lägg  två stycken gladpack tvärs över formen så här.

Dela tårtbottnen i fyra.

Lägg en tårtbotten i botten på formen.
Spritsa marängsmörkräm runt kanten som en barriär.
Spritsa hälften av  grädden med philadelphiaosten innanför barriären.
Skiva jordgubbarna och lägg hälften av dem uppepå ostgrädden.
Grovhacka de kanderade mandlarna och strö över jordgubbarna.

Lägg på botten nr 2.
Spritsa marängsmörkräm runt kanten som en barriär.
Stryk ett lager blåbärsylt innanför barriären.
Spritsa lemoncurdgrädden på sylten.
Strö över blåbären och lite kanderade mandlar.

Lägg på botten nr.3
Samma som första botten.

Lägg slutligen på sista botten och pressa ner lite.
Lägg om plasten tight runt tårtan och låt sätta sig tills nästa dag i kylen.

Tag fram tårtan , avlägsna plasten och stälp upp på ett stabilt tårtunderlägg.

Stryk ett tunnt lager marängsmörkräm på tårtan och ställ in en stund i kylen eller frysen.

Stryk ännu ett lager marängsmörkräm på tårtan.

Bilder och tips hur du spacklar finns här.

Dela upp smörkrämen och färga med pastafärg.
En skål med ljust gul
En skål med mörkare gul.
En skål med orange.
En mindre skål med grön

Använd ryska tulpantyllar.

Tag en bit gladpack och bred ut ett tjockt lager orange smörkräm på, och en sträng gul smörkräm i mitten. Rulla ihop som en korv, klipp upp ena änden och lägg i en spritspåse med rysk tulpantyll. Gör lika med den mörkare gula med ljusgult i mitten.
Tag den gröna smörkrämen och lägg i en spritspåse med en liten bladtyll.

Spritsa tulpaner på toppen som en bukett och gröna blad lite här och där.

Använd resterna av smörkrämen och stryk runt tårtan som lite extra finess.

Hur jag spritsra fyller och spacklar tårtan finns på film i mina höjdpunkter på Instagram @bonsmammansbak och @bonsmammans_cakes

Nästa vecka är det småkakor, vi hör då :)






















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning