Mina sju sorters kakor i Hela Sverige Bakar


Att baka småkakor är väl inget jag brukar göra, men det händer i bland.
Jag och mitt barnbarn brukar baka hallongrottor och jag gör mina favoriter, mormor Gugges sockerkringlor till jul.

När det skulle bakas sju sorters kakor på tre timmar funderade jag länge på vilka sorter jag skulle välja. Det skulle vara en spritsad, en skuren, en i form, en klickad, en mönstrad, en kringla och en med personlig smaksättning.

Jag valde att göra med sju olika degar. När jag hade bakat mig fram till vilka sorter jag skulle ha så skrev jag recepten på sju olika lappar med nummer på, så jag skulle veta i vilken ordnig jag skulle baka dem.
 Vissa ville jag ha i kylen en stund som de snurriga kakorna tex. Så provade jag att göra allt på tid två gånger och det blev väldigt bra och jag hann precis med att få de klara.
Jag hade Faluns mest välfyllda frys under den här tiden. 



Fatet längst bort från vänster till höger:

Kolasnittar med kanel
Snurriga kakor med hallon och choklad
Kokostoppar med apelsin
Mormor Gugges sockerkringlor
Rosenkakor med citron, ingefära och mynta
Toscakakor
Chokladstrass doppade i mörk choklad och frystorkade hallon.



Kolasnittar med kanel:

100 g mjukt smör
100 g ( 1 dl) ljust muscovadorörsocker
2 msk ljus sirap
113 g (2 dl) vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4 g (2 tsk) kanel

Garnering:

100 g mörka chokladknappar

Gör så här:

Vispa smör, muscovadorörsocker och vaniljsocker .

Tillsätt mjölet blandat med bakpulvret och kanelen och rör till en kladdig deg.

Rulla till tre längder och lägg på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite.

Grädda 12-14 minuter 175 grader varmluftugn.

Smält chokladen i vattenbad eller i micron och ringla över kakorna.

Skär dem i sneda bitar medans de är lite varma och mjuka.






Snurriga kakor med hallon och choklad:

200 g mjukt smör
2 tsk vaniljsocker
90 g (1 dl) socker
240 g (4,5 dl) vetemjöl
16 g (2 msk) kakao (till halva degen)
8 g (3 msk) mortlad frystorkade hallon ( till halva degen)
Lite röd livsmedelfärg för en rödare färg.

Gör så här:

Vispa smör, socker och vaniljsockret.

Tillsätt mjölet och blanda till en deg

Dela degen i två delar

Smaksätt den ena delen med kakaon och den andra med hallonen och den röda livsmedelfärgen.


Kavla ut respektive deg i rektanglar, på mjölat bakbord eller kavelmatta, lägg en bit bakplårspapper över degen så fastnar den inte i kaveln.

Lägg degarna på varandra .

Kavla lite lätt över de båda degarna.

Kantskär dem med en degskrapa så det blir jämna fina kanter.

Rulla ihop till en rulle.

Plasta in och lägg den i kylen ca 30 minuter eller längre.

Skär i ca 1 cm tunna skivor.

Lägg på plåt med bakplåtspapper .

Grädda 8-10 minuter i 160 grader varmluft.


Kokostoppar med apelsin.


50 g smör
zest från en stor apelsin
100 g ( 1 dl) socker
1 medelstort ägg
35 g äggvita  (från ett medelstort ägg)
200 g (6 dl) riven kokos
Om man vill kan man tillsätta 0,5 dl chokladknappar
Gör så här:

Smält smöret och blanda med övriga ingredienser.

Låt stå och svälla en stund.

Klicka ut smeten (eller forma små toppar) på en plåt med bakplåtpapper.

Grädda 10-12 minuter till lagom färg 180 grader varmluft.





Mormor Gugges sockerkringlor:

150 g mjukt smör
170 g (3,5 dl) vetemjöl + ca 1 dl till utbaket
1,5 msk grädde
1 st ägg till pensling
Pärlsocker till garnering

Gör så här:

Arbeta ihop smöret med mjölet.

Tillsätt grädden.

Blanda till en smidig deg, plasta och låt den stå i kylen en stund.

Rulla ut längder och forma till kringlor, eller kavla och tryck ut med kringelutstickare.

Pensla med uppvispat ägg och doppa i pärlsocker.

Lägg på plåt med bakplåtspapper och grädda 5-8 minuter 180 grader varmluft.



'

Rosenkakor med citron, ingefära och mynta

20 g ( en bit) syltad ingefära + 1 msk spad
15-20 st färska myntablad
Zest från en stor citron
40 g (0,5 dl) florsocker
110 g mjukt smör
40 g ( 1 dl) mandelmjöl
110 g ( 2 dl) vetemjöl

Gör så här:

Finhacka ingefäran och myntan.

Vispa smöret och sockret fluffigt

Tillsätt övriga ingredienser och blanda snabbt ihop till en tjock smet.

Lägg i spritspåse med stjärntyll och spritsa rosor på bakplåtsklädd plåt.

Ställ plåten i frysen minst 30 minuter ( så behåller den mönstret bättre)

Värm upp ugnen till 180 grader varmluft.

Hasa över bakplåtspappret med rosenkakorna till en annan plåt som inte är fryskall.

Grädda 7-8 minuter

När kakorna kallnat pudras florsocker över.


Tosca kakor

150 g mjukt smör
200 g (3,5 dl) vetemjöl
50 g (0,5 dl) socker
1 st äggula från ett medelstort ägg

Vispa smör och socker.

Blanda ner mjölet och sedan äggulan.

Blanda till en deg.

Rulla små bollar och tryck ut i smorda små formar.

Tosca smet:

75 g smör
100g (1 dl) socker
1 tsk vetemjöl
2 msk grädde
50 g (1 st påse) hackad skållad mandel

Blanda alla ingredienser i en kastrull.

Koka försiktigt några minuter.

Fyll formarna med smeten.

Grädda 15-20 minuter i 160 grader varmluft.





Choklad strasskakor:

140 g mjukt smör
90 g (1,5 dl) florsocker
150 g (2,5 dl vetemjöl
20 g ( 0,5 dl) kakao

Vispa smör, florsocker och vaniljsocker fluffigt.

Tillsätt lite mjöl i taget samt kakaon

Arbeta degen lätt tills den känns mjuk och smidig.

Fyll en spritspåse med stor stjärntyll.

Spritsa ut degen i vågiga former.

Jag använde endast tyllen och matade in deg i den och spritsade, har du en kaksprits så är det ännu enklare.

Ställ in plåten i frysen 30 minuter eller längre ( så behåller de  mönstret bättre)

sätt ugnen på 180 grader varmluft.

Ta frm plåten och hasa över bakplåtspappret med kakorna på en anna plåt som inte är fryskall.

Grädda 10-12 minuter.

100 g mörka chokladknappar
1 dl frystorkade hallon

Smält chokladen i ett vattenbad eller i micron.

Doppa en fjärdedel av kakan i chokladen och strö över lite frystorkade hallon.

Låt stelna i kylen.

















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning