Sockersöta dalahästar

Så var det dags för hårda kakor med glasyr i Hela Sverige Bakar

De skulle spegla min persolighet och jag tänkte Dalahästar direkt. Det kunde ju inte passa bättre och det är inte första gången jag använder min pepparkaksform med dalahästen.
Det var däremot första gången jag glaserade en kaka på det här viset och jag trixade hit och dit för att få en stabil och god kaka som gick bra att glasera.

Mina Dalahästar fick färgen orange med kurbitsmönster i blått och grönt.







Det viktigaste och svåraste är att få glasyren i lagom konsistens så den flyter ut snyggt. Man måste prova sig fram men mitt tips är att när du rör om i glasyren så ska den flyta ut och få en slät yta på 10 - 15 sekunder, är den för tjock så späd med lite mera citronsaft 1/2 tsk åt gången ungefär.

Kakor:

230 g mjukt smör
225 g (4 dl) florsocker
2 st rumsvarma stora ägg
440 g (7 dl) vetemjöl
2 tsk vaniljsocker

Vispa smör och florsocker vitt och pösigt.

Knäck i ett ägg i taget och vispa på låg växel mellan äggen.

Vispa någon minut efter att sista ägget är tillsatt.

Sikta i mjölet och vaniljsockret och vispa snabbt ihop till en deg.

Dela degen i två bitar, plasta in och låt ligga en stund i kylen.

Kavla ut en bit deg på mjölat bakbord eller på en kavlingsmatta.

Stansa ut dalahästar ( pepparkaksform)

Lägg på plåt med bakplåtspapper.

Grädda 180 grader varmluft ca 7 minuter eller tills de har en ljus fin färg.

Låt svalna.

Glasyr:

60 g äggvita
400 g florsocker
2 tsk pressad citron ( till att börja med)

Vispa äggvitorna och florsockret med elvisp tills det bildas toppar.

Tillsätt citronsaften lite i taget tills du har rätt konsistens.

Glasyren ska när man har rört i den rinna långsamt och bli en slät yta på 10-15 sekunder.

Dela upp glasyren i tre skålar.

Orange med en droppe rött i för mörkare färg i en större skål.

Marinblå i en lite mindre skål.

Mörkgrön i en lite mindre skål.

Jag använder pastafärg.

Använd pytte tyllar och pytte spritspåsar.

Jag gjorde spritspåsar av bakplåtspapper till kurbitsmönstret.

Ett tips är också att hålla spritspåsöppningen fuktig så det inte torkar. Jag fuktade en engångstvättlapp i papper och lade runt öppningen på varje spritspåse, var noga med att ha den där när du inte spritsar.

Spritsa först konturerna med den oranga glasyren på kakan.

Fortsätt fylla på innanför konturerna tills hela kakan är fylld.

Använd ett spetsigt verktyg och jämna till håligheter och ojämnheter i glasyren.

Man får vara relativt snabb så man hinner innan glasyren börjar stelna.

Spritsa små prickar med blå glasyr längst med halsen på hästen och ta ditt spetsiga verktyg och dra genom prickarna så det blir ett kurbitsmönster.

Sedan spritsas små gröna prickar längs med bakdelen och görs på samma sätt som innan.

Jag har lagt en video på you tube hur jag glaserar mina kakor, den länken finns HÄR.

Låt kakan torka innan den flyttas.





Spritspåse med liten tyll, spetsigt verktyg, egengjord spritspåse av bakplåtspapper,dalahäst utstickare, pastafärger.


Video hur jag glaserar mina kakor.

Hoppas du gillar mina kakor och provar att baka dem någon dag.

Det går utmärkt att frysa in en del av degen om man inte vill baka så många åt gången, eller frysa in en del av de oglaserade kakorna och glasera lite i taget.
Det går också utmärkt att frysa in dem när de är glaserade bara de har fått torka och blivit hårda först.

Lycka till!





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning