Mummaglass med salt kola och jordgubbsrippel


Jag gjorde en riktigt god glass i helgen.

Jag hade fått hem min smakbox där det låg massor av spännande livsmedel, bland annat en burk karamelliserad mjölk ( Dulce de leche) som smakar kola, och sedan en förpackning mummakakor från Gille med smak av kokos, havre och kardemumma som jag smulade ner i glassen. Lite flingsalt hade jag i också som lyfte smakerna och lite mixade färska jordgubbar.
Det smakade mumma kan jag lova.





Det här behöver du:

5 dl vispgrädde
1 burk karamelliserad mjölk ( Dulke de leche )
4 st mummakakor från Gille
3 nypor flingsalt
ca 4 msk mixade jordgubbar

Gör så här:

Vispa grädden till mjuka toppar.

Häll i en burk karamelliserad mjölk och flingsaltet och vispa ihop med grädden.

Lägg bakplåtspapper i en brödform eller liknande.

Häll hälften av smeten i formen.

Krossa kakorna och lägg i hälften i formen med smeten.

Rör runt lite med en gaffel.

Häll i resten av smeten och kaksmulorna och rör om.

Häll ner jordgubbspurén och dra runt lite slarvigt med en gaffel så den blir ripplad.

Släta till ytan.



Plasta in formen med glassen och ställ in i frysen tills nästa dag.

Man kan antingen stjälpa upp glassen och skära den i skivor eller kula upp den vartefter man vill ha.

Vid serveringen mixade jag lite mer jorgubbar och ringlade över samt  lite extra kaksmulor och små toppar av vispad grädde.

Jag säger bara MUMMA ...

Prova du också

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning