Sorbet av rödavinbär


Jag har plockat rödavinbär i min sons trädgård.
Förr gjorde jag alltid saft och sylt på mina vinbär men nu ville jag prova att göra sorbet på dem och det blev riktigt gott.
Det är verkligen inte svårt heller, det gäller bara att vispa om den många gånger medan den står i frysen för att få den fluffig och fin.

Jag ställde min timer så jag inte skulle glömma bort att vispa.
I början vispa jag runt var tjugonde minut och när den börja frysa till blev det var tionde minut.


Lägg till bildtext






Det här behöver du:

3 dl vatten
2 1/2 dl strösocker
5 dl rödavinbär
2 st (75g ) äggvitor 

Gör så här:

Koka upp vatten och socker.

Kyl sockerlagen.

Mixa vinbären och passera dem genom en finmaskig sil genom att pressa dem med en stor sked eller slickepott mot silen ner i en bunke.

Blanda den kalla sockerlagen med vinbärspurén i en rostfri bunke.

Vispa äggvitorna till ett hårt skum.

Blanda ner äggviteskummet med vinbärssockerlagen och ställ in i frysen med vispen kvar i bunken.

Vispa nu med jämna mellanrum i bunken tills det inte finns något rinnigt kvar.

Ca var 20 minut i början och oftare mot slutet,

Ös ner den färdiga sorbeten i en burk med lock och förvara i frysen.

Kula upp, ät och njut av en underbart god och fräsch sorbet.

Lycka till !





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning