Smörgåstårta med rökt lax och skinkfyllning

Den här veckan var det planeringsdag på förskolan och jag skulle laga maten.

Det skulle först vara förmiddagsfika och kom då på att det var länge sedan jag gjorde en smörgåstårta. Det är så himla gott och jag gör det alldeles för sällan. 
Jag har gjort den som en blombukett ett par gånger förut och blev sugen på att göra det igen.

Den blev mycket uppskattad av mina arbetskollegor och fick otroligt mycket respons på instagram vilket jag tycker är superkul.

Jag fick också höra "att det var den godaste smörgåstårtan jag har ätit"
Så nu delar jag med mig av mitt recept så du kan baka en lika god smörgåstårta hemma hos dig.



Nedan en video från dagen då smörgåstårtan serverades.




Den här tårtan räcker lätt åt 15 personer.


Bröd:

Steg 1.

Fördeg:

450 g vatten
10 g jäst
450 g vetemjöl special
50 g honung

Steg 2.

Fördegen från steg 1
30 g jäst
1 äggula
300 g vetemjöl special
75 g rumstempererat smör
15 g havssalt

Gör så här:

Steg 1

Blanda all ingredienser från steg 1 till en smet i en bunke.
Täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur 2 timmar eller ikylen till nästa dag.

Steg 2.

Blanda fördegen från steg 1 med jästen, äggulan och vetemjölet.

Arbeta degen i assistenten på medelhastighet ca 10 minuter.

Arbeta in smöret klickvis.

Tillsätt saltet och arbeta degen 5 minuter till.

Låt degen vila i bunken 20 minuter i rumstemperatur.

Forma degen till 2 st runda bullar och låt dem vila övertäckta på bänken 10 minuter.

Platta till dem lite och forma dem till runda bullar genom att vika ytterkanterna in mot mitten så att det blir en rund spänd bulle.

Lägg dem i två smorda brödformar/springformar  ca 24 cm i diameter.

Låt dem jäsa övertäckta i rumsteperatur ca 1 1/2 timme , eller i kylen till nästa dag.

Sätt ugnen på 230 grader varmluft.

Ställ in bröden i ugnen och sänk temperaturen till 170 grader.

Grädda bröden till en innetemperatur på 96-98 grader.

Lyft ur bröden från formarna och åt dem svalna på galler med bakduk över.

För att få tårtan riktigt saftig och god fylls den dagen före och dekorerar görs samma dag den ska serveras.

Fyllningar:

Ostcréme:

600 g färskost
500 g créme fraiche
salt
peppar

Vispa färksost och créme fraiche riktigt tjock och fast. Smaka av med salt och peppar.

Fyllning 1.

Hälfen av ostcrémen
250 g rökt skinka
1 st syrligt äpple, typ Granny smith
100 g vindruvor
80 g salladslök
130 g pickles ( finns färdig på glasburk)

Skölj frukt och grönsaker.

Tärna eller strimla den rökta skinkan. äpplet, druvorna, salladslöken.
Mixa eller finhacka pickles.
Blanda med ostcrémen.

Fylning 2.

1/4 del av ostcrémen
250 g rökt lax
4 st hårdkokta ägg
1 msk dijonsenap
1 dl finhackad persilja

Tärna/strimla lax och ägg.

Blanda allt med ostrémen.


Den sista 1/4 delen av ostcrémen sparas till att spackla tårtan med.


Gör så här:

Dela bröden med en bra brödkiv så du får 4 st runda skivor. Allt bröd går inte åt. Jag använde inte de översta bitarna til min tårta. Frys in det som blir över till annat typ krutonger.

Kantskär eventuellt brödet.

Lägg första brödet på ett fat eller bricka. Jag använde en stor skärbräda.

Tag hälften av skinkfyllningen och bred ut jämt över brödet.

Lägg på nästa brödskiva och bred ut all laxfyllning jämt över brödet.

Lägg på en brödskiva till och resten av skinkfyllningen.

Lägg slutligen på sista brödskivan.

Spackla tårtan med den naturella ostcrémen jämt över tårtan.

Täck tårtan med gladpack och ställ in i kylen till nästa dag.

Dekorera tårtan med vad och hur du vill. Låt fantasin flöda.

Jag har snurrat skinkskivor till rosor. Stuckit ut ostskivor med en blomutstickare.

Ärtskott, fina salladsblad. vindruvor, cocktailtomater och till stjälkar till min blombukett tog jag färska gröna sparrisar.
















Kommentarer

Anonym sa…
Hej! Den där ser då läcker ut att jag ska prova men använder du torrjäst eller vanligt?

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning