Kladdkaka med vispad hallonpannacotta


Choklad och hallon är väldigt god smakkombination.
Här har jag gjort en hallonpannacotta som jag vispat upp och spritsat på mina kladdkakor.
Jag hällde lite av pannacottan i fina silikonformar så mina kakor blev lite extra fina.
Det går utmärkt att göra den här kakan gluten fri, det är bara att byta ut mjölet mot ljust glutenfritt mjölmix och det blir precis lika bra som med vanligt vetemjöl.

Kakan och pannacottan görs dagen innan den ska serveras.

Kakan gräddas i en springform ca 24 cm i diameter och räcker till ca 15 st bitar.







Kladdkaka:

300 g brynt smör
200 g mörka chokladknappar
4 st ägg
215 g rårörsocker
4 g salt
160 g vetemjöl eller glutenfritt ljust mjölmix


Värm upp ugnen till 160 grader varmluft.

Klä springformen med bakplåtspapper, så här gör jag.

Bryn smöret på ganska hög värme i en kastrull på spisen utan att röra.

Passa noga och när det börjar bli lite brunt rör du i botten på kastrullen så det inte bränns. 

Ta av från värmen när det är gyllen brunt och doftar nötigt.

Häll smöret i en bunke och låt svalna en stund.

Låt chokladen smälta i det ljumma smöret under omrörning.

Vispa ägg och socker i en bunke, det ska inte vispas för mycket utan bara lite lätt.

Rör ner smöret med chokladen i ägg och socker vispet samt saltet.

Sikta ner mjölet och blanda väl utan att vispa för mycket.

Häll smeten i formen och grädda 15-20 minuter.

Kakan ska vara fast i kanterna men dallrig i mitten ( den sätter sig sedan när den fått stå till sig)

Låt kakan svalna, plasta och ställ in i kylen till nästa dag.


Hallonpannacotta:

300 g hallon
5 dl grädde
1 dl socker
1 1/2 tsk gelantinpulver eller 3 st gelantinblad

Lägg gelantinbladen i generöst med kallt vatten eller pulvret i 1 1/2 msk kallt vatten.

Låt gelantinet svälla minst 5 minuter.

Koka hallonen med sockret i en kastrull 2-3 minuter.

Sila bort kärnorna genom att sätta en finmaskig sil över en bunke och pressa ner hallonen med en slickepott. Pressa ordentligt och glöm inte att skrapa ner purén som sitter på undersidan av silen.

Häll tillbaka purėn i kastrullen och tillsätt grädden och värm upp.

Rör der gelantinet i den varma hallongrädden.

Har du någon fin liten silikonform så häll lite av pannacottan i den, plasta och frys.

Häll resten av pannacottan i en vispvänlig bunke, plasta och ställ in i kylen till nästa dag.

Vispa upp pannacottan till ett fluff.

Fyll en spritspåse med valfri tyll och spritsa på kakan som du vill.

Garnera med färska hallon.

Jag använde en rund tyll och gjorde runda toppar som jag drog ut in mot mitten med baksidan av en sked.
Ta ur den frusna pannacottan ur silikonformen och lägg på kakan. 

Klart!

Lycka till!















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hur jag klär en bakform

Halloumi och zucchinibiffar

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning