Morotskaka bakad i en Nordic Were form



Jag har en form från Nordic were som jag brukar använda när jag vill göra en extra vacker kaka. Den här formen kräver lite speciell teknik och recept. En vanlig sockerkaka där ägg och socker vispas pösigt lämpar sig inte till den här formen.

Jag har därför gått efter Nordic Weres grundrecept på morotskaka men adderat lite fler kryddor och gjorde en limefrosting till. Den blev väldigt god och lossnade ur formen med ett fint mönster av kakan.


Vill man använda en vanlig form så går det naturligtvis också bra.
 Välj en skapligt stor form, minst 24 cm i diameter eller dela upp i två mindre. Korta gräddningstiden något också i så fall och sänk värmen till 150 grader varmluft.





Så här ser min form ut.


Smörj formen med rumtempererat smör, använd en pensel så att smöret fördelas jämt och kommer åt alla skrymslen och vrår.

Mjöla sedan formen med vetemjöl, jag använde malen kanel och det fungerade finfint.

Vänd formen och skaka ur överflödet.

Morotskaka:

300 g vetemjöl (5 1/2 dl)
450 g (5 dl strösocker)
2 msk malen kanel
1 msk malen ingefära
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kardemumma
2 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
7 dl finriven morot
2 1/2 dl raps eller solrosolja
4 st ägg


Värm upp ugnen till 170 grader varmluft

Blanda de torra ingredinserna i en stor bunke.

Tillsätt morötter, olja och ägg.

Vispa på låg hastighet några minuter tills allt är blandat.

Skeda över smeten i formen och fyll 3/4 dels full.

Dra smeten uppåt kanterna på formen med hjälp av en sked eller slickepott.

Slå formen i bänken några gånger för att få bort eventuellla luftbubblor och att få ner smeten ordentligt i formens mönster.

Grädda kakan 50-60 minuter, känn med en sticka i kakans mitt, är stickan torr är kakan färdig.

Låt kakan vila 10 minuter i formen.

Håll formen med händerna med hjälp av grytlappar och skaka den några gånger så att kakan lossnar från formen.

Lägg en tallrik över och vänd runt kakan.

Lyft försiktigt bort formen.

Lägg en bakduk över och låt svalna.

Jag tycker det ska vara en frosting till också.

Frosting:

250 g färskost
120 g rumstempererat smör
420 g (7 dl florsocker)
2 st limefrukter, endast zesten
 ( Zest från 1 st lime i smeten och 1 st lime att riva över den färdiga kakan )

Vispa ihop alla ingredienser till en fluffig konsistens, spar en av limen och riv över kakan och frostingen sedan.

Spritsa runt och i kakans mitt.

Sikta florsocker kakan.

Riv lime över och skär sedan limen i skivor och lägg runt kakan.

Lycka till !




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning