Surdegspizza med lax,hollandaisesås och grön sparris



Här kommer receptet på en fantastisk bra pizzadeg som jag gör på surdeg. Sedan vill jag tipsa om min absoluta bästa topping som min familj älskar.




Pizzadeg på surdeg 

8 st

Mata din surdegsgrund som nedan.

80 g surdegsstart
200 g ljummet vatten ca 35 grader
200 g vetemjöl special

Blanda/vispa ihop allt ordentligt i en skål och plasta.

Låt stå i rumstemperatur tills den blivit aktiv 5 -12 timmar beroende på rumstemperaturen.

Surdegen:

160 g aktiv surdeg
925 g  ljummet vatten ca 35 grader
1200 g vetemjöl special
25 g salt
Häll vattnet, den aktiva surdegen och nästan allt mjöl i bunken till assistenten

Arbeta degen på medelhastighet och tillsätt resten av mjölet lite i taget.

Arbeta degen 10 minuter.

Tillsätt saltet och arbeta degen5 minuter till.

Smörj en rymlig back /med lock och häll i degen i den.

Låt stå i rumstemperatur några timmar.

Ställ sedan in i kylen till nästa dag.

Dela degen i 8 st bitar ca 235 - 240 g styck utan att knåda.

Forma till runda bullar genom att vika in kanterna mot mitten flera gånger och slutligen vända runt dem till en spänd bulle.

Lägg dem bredvid varandra i oljad plastback och pensla sidorna på bullarna med raps eller olivolja så de inte fastnar i varandra.

Pensla lite på toppen också, lägg på locket och ställ in i kylen.

Redo att bakas dagen efter och håller 4 - 5 dagar i kylen.

Min godaste topping:

Tomatsås ( se recept längre ner) eller créme fraiché
Mozzarellaost
Rå lax
cocktailtomater
Färska champinjoner
Färsk eller fryst grön sparris
Hollandaisesås, egengjord eller färdigköpt på burk
Pumpakärnor
Färsk basilika



Längst ner i inlägget finns videos när jag bakar ut pizzor.


Jag använder mitt bakstål som jag köpt från @gourmetstål och kan verkligen rekommendera det.

En pizzaspade är också att rekommendera.

Om du inte har något bakstål så värm upp ugnsplåten du ska baka pizzan på så det är riktigt hett när det är dags.

Värm upp ugnen till högsta värmen du har med stålet eller plåten på plats i ugnen.

Mjöla arbetsbänken och lägg dit en degbulle.

Tryck ut degen innifrån och ut samtidigt som du vrider runt bullen. Tryck inte på ytterkanterna som ska vara fluffiga med luftbubblor kvar.

Lägg degen på ett bakplåtspapper innan du lägger på toppingen. Jag gräddar alltid med bakplåtspapper under även på bakstålet för att det är så lätt att den fastnar i pizzaspaden när all topping är på.

Lägg på ett tunt lager tomatsås , sedan mozzarella riven i mindre bitar, cocktailtomater, rå lax skuren i tunna skivor som du saltat och pepprat lite på, grön sparris, klickar av hollandaisesås innan eller efter gräddningen, färska champinjoner eventuellt förstekta i lite smör. Strö lite pumpakärnor över hela härligheten och och fös över pizzan på det nu heta stålet eller plåten och grädda ca 5-10 minuter tills det är fin färg på bröd och topping.

Lägg lite färsk basilikablad över den färdiga pizzan.

Ät och njut.

Tomatsås:

1 st liten gul lök
1 st vitlök solo eller två stora vitlöksklyftor
2 tsk torkad basilika
1 burk krossade tomater av god kvalitet typ Mutti
1 tsk socker eller honung
Salt
peppar
1/2- 1 tsk äppelcider vinäger

Tärna löken fint och riv vitlöken.
Stek mjuk i raps eller olivolja utan att ta färg.
Tillsätt basilikan och fräs med en liten stund.
Tillsätt tomaterna och sockret, låt småkoka minst 30 minuter.
Rör några gånger under tiden, tillsätt några droppar vatten om den blir för torr.
Smaka av med salt, peppar och äppelcider vinäger.

Lycka till!







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning