Gulasch på sojafärs

 En mustig gulasch som jag gör på sojafärs bland annat på förskolan. En riktigt smakrik och mättande lunch. Jag sålde några matlådor av den också och fick höra att det var den godaste gulaschen de hade ätit. Hos mig fick de toppa den med uppvispat créme fraiche men vill man ha den helt vegansk så kan man välja ifrach eller annan växtbaserad fraich. Det här är mitt recept som jag gör på förskolan och det räcker till ca 70 portioner. Jag kommer att lägga till ett familje anpassat recept här senare också, så fort jag får tid så ni "vanliga" matlagare kan laga det hemma till familjen. 


Gulaschsoppa på sojafärs 70-80 port.


4 kg sojafärs

1 kg gul lök ( ca 10 st medelstora )

6 st vitlök king solo

6 kg skalad rå potatis eller färdigtärnad fryst.

 3 kg skalad rå morot

2 kg paprika ( tärnad fryst fungerar bra)

1 dl hela kumminfrön

2 dl paprikapulver

1 dl chilipulver

800 g tomatpuré

3 kg krossade tomater

8 st lagerblad

ca 4 dl grönsaksfond

ca 4 dl japansk soja

6-10 l vatten

salt

peppar

1 st stor knippe kruspersilja


Tina sojafärsen i kylen under natten eller någon timme i rumstemperatur.


Tärna lök och vitlök och stek mjuk i rapsolja utan att ta färg.


Tillsätt kummin, chilipulver  och paprikapulver och låt fräsa med några minuter.


Tillsätt tomatpurén och fräs med några minuter till.


Tillsätt krossade tomater, lagerblad, grönsaksfond, japansk soja och ca 3 l vatten.

Låt såsen koka upp.


Tärna potatisen i små kuber och morötterna i samma storlek.


Värm upp ugnen till 200 grader varmluft.


Lägg sojafärsen i smorda bleck.


Salta och peppra lite.


Ringla över rapsolja och bryn i ugnen tills den ser färdig ut.


Rör om några gånger under tiden.


Blanda sojafärsen med tomatsåsen, potatisen och morötterna och paprikan.


Har man stor kastrull så kokar men i den annars i djupa bleck i ugnen på 150 grader full ånga tills potatis och morötter är lagom mjuka. Det tar lite tid.


Rör om flera gånger under tiden och späd med vatten allt eftersom så den inte blir för tjock.


Smaka av med salt, peppar.


Finhacka persiljan och blanda ner i soppan.


Servera med gräddfil vid sidan om som var och en kan toppa sin soppa med.


Nybakat bröd är ett måste till, gärna

baguetter recept Här.


Här nedan har jag gjort en video när jag lagar gulaschen 👇




Lycka till! 








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning