Chokladcupcakes fylld med lemoncurd och toppad med färskost tryffel med en touch av lakrtits

Det här bakverket är en av mina favoriter. 
Kombon choklad, citron och lakrits är så fantastiskt gott. 
Receptet är inte mitt eget utan jag har lånat det från Manuela Kjeilen som gör så fantastiska bakverk. Jag har bara ändrat några små, små detaljer.

Jag har bakat dem flertalet gånger och garnerat dem på olika sätt. När jag skulle på första castingen i hela Sverige bakar så skulle man ha med sig något bakverk och då tog jag med de här.


I dag har jag gjort dem igen.



 Börja med lemoncurden så den får stå till sig, den går att göra flera dagar i förväg.
Receptet steg för steg på den hittar du här.

12 st cupcakes

43 g kakao
1 dl hett vatten
165 g vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
170 g rumstempererat smör
140 g strösocker
2 st medelstora rumstempererade ägg
1 tsk vaniljsocker 
1,25  dl cremé fraiche
70 g mörka chokladknappar 
2 tsk lakritspulver

Gör så här:

Blanda kakaopulvret med hett vatten och ställ åt sidan.

Blanda vetemjöl, bikarbonat, bakpulver, vaniljsocker, lakritspulvret och salt ordentligt i en skål.

Smält smör och socker på medelvärme i en kastrull och häll sedan i en bunke och vispa tills det har svalnat, ca 5 minuter.

Tillsätt ett ägg i taget och vispa ca 1 minut mellan varje ägg.

Tillsätt kakaoblandningen och vispa 1 minut till.

Tillsätt cremé fraichen under fortsatt vispning.

Sikta ner mjölblandningen och blanda med en slickepott, rör slutligen ner chokladknapparna.

Fördela smeten i muffinsformar, fyll dem till två tredjedelar. Använd gärna en muffinsplåt så håller de formen bättre.

Grädda i 150 grader varmluft ca 20 minuter. Känn med sticka den ska vara torr eller aningen kladdig.

Låt svalna under bakduk.

Gör under tiden färskosttryffel. 


Det här behöver du:

2 1/2 dl vispgrädde
225 g mörk choklad 
3 st äggulor ( medelstora ägg)
37 g strösocker ( 0,5 dl )
1 tsk lakritspulver
100 g färskost typ Philadelphia

Gör så här:

Hacka chokladen om du inte använder chokladknappar och häll i en skål

Värm grädden i en kastrull och slå den heta grädden över chokladen.

Vänta 30 sekunder och rör sedan ihop och ställ åt sidan.

Koka upp vatten i en kastrull ( vattenbad )


Lägg äggulorna och sockret i en värmetålig skål som passar kastrullen och vispa över det varma vattnet ca 5 minuter, vispa hela tiden.

Tillsätt chokladgrädden och lakritspulvret och vispa 5 minuter till. Här använder jag min elvisp, det blir jobbigt för armen annars.

Ställ sedan krämen i kylen minst 30 minuter så den blir kall..

Gör under tiden hål mitt i cupcaksen. Använd en äppelkärnuttagare så går det som en dans.

Fyll hålen med lemoncurd. Här använder jag en spritspåse med smal tyll.

Ta fram tryffeln från kylen och vispa i 100 gram färskost till en krämig frosting. Tycker du den verkar för lös så ställ in den en stund i kylen igen.

Fyll en spritspåse med valfri tyll och spritsa snyggt med frostingen.

Toppa med strössel eller något annat fint.

De gick hem på castingen så de kanske går hem hos dig också.

Kram!












Kommentarer

Anonym sa…
Fantastiskt goda och mina blev ganska vackra trots att jag är nybörjare på dekoration av cupcakes. Jag vet att det var länge sedan som cupcakes var trendiga men vem bryr sig? Har precis hittat till dem och är så glad. Milla

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning