Hallon och passionfrukttårta med marängkrans

Tårta med marängkrans som jag bakade i påskas.
Jag använde min hjärtformade tårtform för lite extra finess.






Tårtan är bakad på glutenfria vanilj tårtbottnar, det är bara byta ut vetemjölet mot potatismjöl så blir den glutenfri.
Den är fylld med hallonmousse och passionfruktcurd  blandat med vispad grädde, samma recept som min lemoncurde bara att byta ut citronsaft och zest till passionfrukt. Vill man använda fryst passionfrukt så går det utmärkt.
Den är spacklad med marängsmörkräm.
Sedan är det en vit chokladganache färgad med gul pastafärg som rinner ner från kanterna. På toppen har jag bakat en krans i maräng och lagt dit några chokladägg.

Marängkrans:

Sätt ugnen på 80 grader

Det här behöver du:

100 g äggvita
1 tsk citronsaft
50 g +50 g socker
100 g siktat florsocker
pasta färger

Gör så här:

Vispa äggvitorna och citronsaften till ett fast skum.

Tillsätt 50 g socker lite i taget och vispa 2 minuter.

Tillsätt 50 g socker på samma sätt och vispa 3 minuter till.

Sikta i 100 g florsocker och vänd ner med en slickepott tills allt är blandat.

Dela upp marängen i så många skålar som du ska ha färger.

Färga marängen med några droppar pastafärg.

Lägg ett bakplåtspapper på en ungnsplåt, klistra fast pappret med lite marängsmet i varje hörn.

Rita en cirkel som är samma storlek och form som tårtan med hjälp av bakformen.

Fyll spritspåsar, använd valfria tyllar.

Spritsa en krans med olika former och färger.

Här satte jag dit mina chokladägg och lite sockerpärlor.

Grädda i ca 2 timmar 80 graders ugnsvärme.

Låt svalna.

Sedan är det bara att lägga på kransen på den färdiga tårtan, och det som är så bra är att du kan göra kransen färdig flera dagar innan.










Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halloumi och zucchinibiffar

Hur jag klär en bakform

Ahlgrensbilar fluff som tårtfyllning